Iranian Agriculture News Agency

آغاز واکسیناسیون بیش از ۹۳ هزار رأس دام سبک و سنگین

نخستین بار در شهرستان اردستان طرح جهادی پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مشترک دام و انسان در بیش از ۹۳ هزار و ۶۰۰ راس دام سبک و سنگین کلید خورد.

آغاز واکسیناسیون بیش از ۹۳ هزار رأس دام سبک و سنگین

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان ، مسئول شبکه دامپزشکی اردستان، اجرای این طرح را با محوریت مبارزه با بیماری‌های دامی، پیش گیری از بیمار‌های مشترک بین دام و انسان و سم پاشی امکان دامی در این شهرستان بیان کرد و گفت: دراین طرح از ظرفیت تکنیسین‌های گروه مبارزه با بیماری‌های شبکه دامپزشکی اردستان با مشارکت بسیجیان برای سم پاشی بهره گیری شده است.

سعید راعی افزود: در این طرح جهادی بیش از ۹۳ هزار و ۶۰۰ راس دام سبک و سنگین شامل ۱۱ هزار رأس دام سبک و هزار راس دام سنگین بر علیه بیماری تب مالت، ۸۰ هزار راس دام سبک برعلیه بیماری آبله و هزار و ۶۰۰ راس دام سنگین علیه بیماری تب مالت بصورت رایگان واکسینه می‌شوند.

علیرضا نعمت الهی معاون شبکه دامپزشکی اردستان هم، واکسیناسیون طیور بومی با واکسن نیوکاسل مقاوم به حرارت و واکسیناسیون آشامیدنی طیور خانگی را از دیگر مراحل اجرای این طرح جهادی برشمرد و افزود: در مرحله نخست سه هزار طیور بومی در شش روستای کمتر برخوردار اردستان واکسینه و در ادامه ۷۰ هزار طیور در شهرستان رایگان واکسینه می‌شوند.

مشترک بودن برخی بیماری‌ها بین دام و انسان از جمله تب مالت که به بیماری هزار چهره در انسان معروف است ضرورت اجرای این واکسیناسیون را بیشتر می‌کند.

با اجرای این طرح از بروز بیماری، سقط جنین و تلفات در دام و طیور و همچنین انتقال بیماری‌های مشترک بین دام و انسان از جمله تب مالت جلوگیری می‌شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید