Iranian Agriculture News Agency

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان عنوان کرد:

نگرانی ورود پرندگان مهاجر به استان کرمان هستیم

نشست قرارگاه پدافند زیستی استان با حضور مدیر کل پدافند غیر عامل استانداری کرمان، مدیرکل دامپزشکی استان کرمان و برخی از روسای دستگاه های اجرایی با محوریت پیش گیری از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان با رعایت پروتکل های بهداشتی مبارزه با بیماری کرونا در استانداری برگزار شد.

نگرانی ورود پرندگان مهاجر به استان کرمان هستیم

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کرمان، حسین رشیدی مدیرکل دامپزشکی استان کرمان هدف از این نشست را هماهنگی در خصوص پیش گیری از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان ذکر کرد و گفت: استان کرمان از سه سال پیش جزء استان‌های پاک در بحث آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان بوده است.

رشیدی با اعلام اینکه بیماری انفلوانزای فوق حاد پرندگان از جنبه های مختلف اقتصادی دارای اهمیت ویژه می باشد، افزود: این بیماری از این جهت که قابلیت انتقال به انسان را دارد از لحاظ بهداشت عمومی نیز دارای اهمیت بوده که در صورت بروز، در عملیات برخورد با این بیماری کلیه دستگاه های مرتبط می بایست تعامل داشته باشند.

رشیدی با بیان اینکه یکی از نگرانی های این اداره کل در خصوص این بیماری، پرندگان مهاجر می باشد، بیان کرد: پرندگان مهاجر نقش مهمی در انتقال این بیماری دارند و از انجا که استان کرمان جزء 18 استان کشوراست که دارای پرندگان مهاجرآبزی و کنارآبزی با درصد قابل توجه ازتنوع این پرندگان می باشد احتمال آلودگی بالقوه استان از طریق این پرندگان وحشی وجود دارد.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: در این رابطه همکاری محیط زیست با دامپزشکی درخصوص رصد و پایش تالاب ها، ابگیرها و سدها در پیش گیری از ورود این بیماری به استان موثر بوده است.

وی در این رابطه افزود: بیش از40 تالاب طبیعی و انسان ساخت شامل سدها و بندها در استان وجود دارد که در زمستانها محل استراحت موقت پرندگان مهاجر آبزی می باشد که ازمهترین آنها میتوان به سد بافت ، سد تنگوئیه سیرجان ، وسد نساء بم اشاره کرد.

رشیدی خاطر نشان کرد: این بیماری در صنعت طیور یک بیماری مهلک می باشد زیرا درمان نداشته و واگیری بالا وتلفات زیاد دارد و خسارت های زیادی به صنعت طیور کشور( گوشت مرغ و تخم مرغ) وارد می کند بخصوص در شرایط حاضر که از لحاظ تامین نهاده دارای محدودیت می باشیم.

وی این بیماری را حاد بسیار واگیر معرفی نمود و اعلام داشت: ویروس این بیماری تمایل به سیستمهای تنفسی، گوارشی و عصبی در گونه های مختلف پرندگان بومی و وحشی را دارد.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان اعلام کرد: نگرانی که در مورد این بیماری در این اداره کل و در سازمانهای مرتبط با سلامت انسان و دام وجود دارد، ایجاد یک بیماری نوپدید در طیور می باشد زیرا توانایی ایجاد بیماری و مرگ و میر در پرندگان و انسانها را دارد.

وی در این رابطه افزود: ویروس انفلوانزای فصلی قدرت انتقال بالا دارد و ویروس انفلوانزای پرندگان قدرت کشندگی بالا دارد و اگر سویه جدیدی در اثر کنار هم قرار گرفتن این دو ویروس در اثر باز آرایی ژنی بوجود آید می تواند بسیار خطرناک بوده و ایجاد پاندمی نماید.

رشیدی بیان کرد: در صورت بروز این بیماری در کشورهای مختلف این بیماری سبب قطع تجارت پرندگان، تهدید امنیت غذایی کشورهای دارای منابع کم، هزینه های زیاد مرتبط با اقدامات کنترلی آن می گردد.

وی در بیان مهمترین خصوصیات اپیدمیولوژیکی آنفلوانزای پرندگان چنین گفت: تعدد سویه های ویروس، وجود پرندگان وحشی به عنوان مخازن این ویروس، توانایی ذاتی این ویروسها در تبدیل شدن به سویه های با بیماریزایی بالا (به دلیل امکان موتاسیون یا بازآرایی ژنی در زمان انتقال به سایر گونه ها )، تظاهرات بالینی متعدد ابتلا به این بیماری در پرندگان و قابل تفکیک نبودن با برخی از بیماریهای طیور از جمله مهم ترین ویژگی های اپیدمیولوژیکی آنفلوانزای پرندگان می باشد.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان اعلام کرد: ما از جمله استان هایی هستیم که سرمایه گذاری قابل توجهی در صنعت طیور انجام شده و دارای چرخه کامل پرورش طیور دراستان می باشیم( مرغ اجداد، مادرگوشتی، نیمچه گوشتی و تخمگذار تجاری) ضمن اینکه واحد های پرورش سایر ماکیان از جمله بوقلمون، شترمرغ و ... را دراستان داریم.

وی از ایجاد پستهای قرنطینه در ورودی های استان با همکاری نیروی انتظامی خبر داد و بیان داشت: مراقبت و پایش بیماری در  آزمایشگاه مرجع اعمال قرنطینه و کنترل تردد طیور زنده و فراورده های مرتبط در مبادی ورودی استان از جمله نقاط قوت صنعت طیور استان می باشد.

رشیدی در پایان با بیان اینکه این اداره کل آمادگی مبارزه با این بیماری را دارد، اظهار کرد: پیش بینی های لازم در خصوص امکانات مورد نیاز در صورت بروز این بیماری در استان شده است که البته برای پیش گیری از بروز این بیماری علاوه بر کمک دستگاه های دیگر، ترمیم اعتبارات دامپزشکی نیز مورد نیاز است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید