Iranian Agriculture News Agency

کارشناس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان غربی مطرح کرد

لزوم سرویس و نگهداری از سامانه های نوین آبیاری در زمستان

کارشناس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان غربی گفت : نگهداری و مراقبت از سیستم های آبیاری در زمستان از مواردی است که در صورتیکه بدرستی رعایت گردد باعث افزایش طول عمر این سیستم ها می شود.

لزوم سرویس و نگهداری از سامانه های نوین آبیاری در زمستان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان غربی، امیر نورجو افزود: از جمله اقداماتی که در انتهای هر فصل آبیاری بایستی صورت گیرد ، باز کردن انتهای لوله های لترال بمنظور شستشوی آنها می باشد که این عمل بمنظور از بین بردن رسوباتی است که احتمالاً در طی فصل آبیاری در انتهای لوله و یا در محل نصب قطره چکانها تجمع کرده اند .

نورجو تصریح کرد: در صورتی که در سیستم آبیاری انتهای خطوط اصلی ، غیر اصلی و فرعی بیرون از خاک قرار داده شده اند ، انتهای آنها را باز کرده تا آب آنها تخلیه گردد .

وی اضافه کرد: یک سیستم آبیاری قطره ای هر چند بر اساس محاسبات دقیق هیدرولیکی طراحی و به نحو مطلوبی اجرا شده باشد ، در صورتیکه کارکرد آن با فشار پمپاژ مناسبی توأم نباشد ، بازده مطلوبی نخواهد داشت .

کارشناس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان غربی گفت : تخلیه آب بخش متصل به لوله های آبیاری و پوشاندن روی شیرهای برقی با عایق های حرارتی، مثلاً پشم شیشه، از موارد مهم در نگهداری از سیستم آبیاری در زمستان است.

وی بابیان اینکه باید استخرهای ذخیره اب در زمستان برای جلوگیری از تکثیر جلبک و جانوران کاملا از آب خالی شود، ادامه داد: پدیده ورود جانداران به لوله های آبیاری بسیار شایع است و هر ساله به دلیل رعایت نکردن همین نکته ساده و کم هزینه اتفاق می افتد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید