Iranian Agriculture News Agency

رشد تولید خاویار در استان اصفهان

پرورش ماهیان خاویاری یکی از رشته‌های آبزی‌پروری در استان است که همگام با سایر نقاط کشور با توجه به بهره‌برداری و بهره‌وری از شرایط آب و امکانات و الزامات مربوطه توسط بخش خصوصی قابل اجرا می‌باشد.

رشد تولید خاویار در استان اصفهان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان، محمدرضا عباسی، مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان اظهار کرد: با روند مطلوب و موثر پرورش ماهیان خاویاری در استان و تولید چهار تن گوشت و استحصال خاویار به میزان پنج کیلوگرم درسال 98، پیش‌بینی می‌شود این میزان تولید در پایان سال 99 با استحصال 30 کیلوگرم خاویار، رشد مناسبی داشته باشد.

وی ادامه داد: پرورش ماهیان خاویاری یکی از رشته‌های آبزی‌پروری در استان است که همگام با سایر نقاط کشور با توجه به بهره‌برداری و بهره‌وری از شرایط آب و امکانات و الزامات مربوطه توسط بخش خصوصی قابل اجرا می‌باشد و تاکنون نیز در تعدادی از شهرستان‌های استان به اجرا در آمده و روند مناسب و رو به رشدی را به دنبال داشته است.

عباسی تصریح کرد: اگرچه استان‌های ساحلی و شمالی کشور به لحاظ شرایط اقلیمی و منابع آبی جایگاه مناسبی را برای رشد و توسعه این رشته از آبزی پروری دارا می‌باشند ولی سیاست شیلات ایران بر مبنای حفظ و توسعه ذخایر ژنتیکی آبزیان از جمله ماهیان خاویاری در سایر مناطق مستعد کشور می‌باشد که لحاظ نمودن کلیه شرایط اجرای این طرح و توسعه این بخش از آبزی‌پروری در آب‌های داخلی نیز قابل بررسی می‌باشد.

وی افزود: استان اصفهان به لحاظ دارا بودن شرایط اقلیمی متفاوت و متنوع دارای مناطق مستعد پرورش این گونه آبزیان می‌باشد. در حال حاضر سه مزرعه دارای مجوز در استان در شهرستان‌های کاشان، آران و بیدگل و خوروبیابانک در زمینه پرورش ماهیان خاویاری فعال می‌باشند که هر ساله با همکاری و تایید مدیریت شیلات استان و هماهنگی سازمان شیلات ایران تعداد مشخصی بچه ماهی خاویاری به مزارع مذکور انتقال و دوره پرورش را آغاز می‌کنند، لازم به توضیح است این مراکز می‌بایست از حجم آب در میزان بالا در حد 15 تا 20 لیتر بر ثانیه و ممتد در طول سال را دارا باشند و از نظر مهندسی و طراحی ساخت و ساز نیز نیاز به استخرهای چند ضلعی جهت بچه ماهی و استخرهای مولدین حداقل با قطر 10 تا 15 متر است، ترجیحا مکان استخرها سرپوشیده و کنترل محیطی از نظر جلوگیری از آلودگی و بیماری‌های آبزیان مد نظر قرار گیرد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید