Iranian Agriculture News Agency

مدیر جهاد کشاورزی تشریح کرد:

ظرفیت‌های بخش کشاورزی شهرستان مرند

معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ویژه مرند گفت: سیاست سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی در مورد کشت های سبزی و صیفی هدایت آنها برای کشت در محیط های کنترل شده است.

ظرفیت‌های بخش کشاورزی شهرستان مرند

علی صیادی در گفتگو با خبرنگار ایانا آذربایجان شرقی گفت: شهرستان مرند یکی از شهرهای بزرگ و مهم استان آذربایجان شرقی در ۶۵ کیلومتری شمال غرب تبریز و یکی از شهرهای بزرگ استان آذربایجان شرقی محسوب می‌شود که در محور ارتباطی اروپا و آسیای میانه قرار گرفته‌است.

وی افزود: توسعه کشت گلخانه ای از مهمترین سیاست های وزارت جهاد کشاورزی و سازمان جهاد استان و از اولویت های مهم مدیریت جهاد کشاورزی برای مقابله با محدودیت آبی است با توجه به کمبود منابع آبی و افت ذخایر آب سفره های زیرزمینی در شهرستان، کشاورزان این منطقه استقبال خوبی از کشت محصولات کم آب پذیر و تولید محصولات گلخانه ای داشته اند.

معاون رئیس سازمان و مدیر جهادکشاورزی شهرستان ویژه مرند  اظهار داشت: تعداد گلخانه در  شهرستان 150واحد و در سطح 26 هکتار در اراضی کشاورزی شهرستان احداث شده است.

وی عمده تولیدات این واحدهای گلخانه ای را خیار، گوجه و فلفل ذکر نموده وافزود: از امسال هم کشت آلوئه ورا به صورت گلخانه‌ای با توجه به مقاوم بودن و نیاز آبی کم  در شهرستان آغاز شده است.

صیادی در مورد حمایتهای مدیریت جهادکشاورزی شهرستان مرند در مورد گلخانه ها وگلخانه داران گفت: گلخانه هایی که قدیمی بوده و در شهرستان پراکنده هستند جهاد کشاورزی ضمن شناسایی این واحدهای تولیدی اقدام به صدور پروانه بهره برداری برای بهره مند شدن از سوخت ارزان قیمت و سایر مزایا  و گلخانه هایی که  جدید احداث می شوند ضمن صدور پروانه در سامانه سیتا ثبت نام و به این واحدهای تولیدی تسهیلات بانکی کم بهره اعطا می شود و سیاست وزارت جهادکشاورزی در کشور  و سازمان در مورد کشتهای سبزی وصیفی هدایت آنها برای کشت در  محیط های کنترل شده می باشد.

وی در مورد بازار فروش محصولات گلخانه ای شهرستان گفت: بازار فروش محصولات گلخانه ای از چالش های مهم پیش روی تولید این محصولات در شهرستان  است که باید با استفاده از روشهای نوین امروزی، بازار فروش برای این نوع محصولات ایجاد کرد و اخیراً صادرات  محصولات گلخانه ای به کشورهای روسیه و سایر کشورهای همجوار آغاز شده که این امر باعث بالا رفتن قیمت محصول در استان و شهرستان شده است.

معاون رئیس سازمان و مدیر جهادکشاورزی شهرستان ویژه مرند از ویژگی های محصولات گلخانه ای استفاده از کود وسم کنترل شده در تولید محصول کشاورزی سالم و گسترش کشاورزی پایدار دانسته و فضای گلخانه‌ای به صورت کنترل شده که با مدیریت دقیق می‌توان با تولید محصول سالم و عاری از مواد آلوده‌کننده که علاوه بر دستیابی به محصول کیفی به بهره‌وری مصرف آب نیز دست یافت اشاره کرد.

وی با بیان اینکه شهرستان مرند دارای 95هزار هکتار اراضی کشاورزی است که 18 هزار هکتار اراضی آبی و 25 هزار هکتار اراضی دیم که در این اراضی گندم، جو، نخود و کلزا کشت می شود افزود: میزان تولیدات باغی شهرستان مرند با 11هزار هکتار باغ در حدود 65 هزار تن می باشد که عمدتاً شامل زردآلو، سیب، گردو، آلبالو، بادام ، پسته 363 هکتار با تولید 120تن و زعفران 194هکتار با تولید 1200 کیلوگرم است.

 صیادی با بیان اینکه شهرستان مرند یکی از قطب های اصلی تولید زردآلو، پسته و زعفران در استان آذربایجان شرقی است، افزود: میزان تولیدات زراعی شهرستان 132هزار تن و عمده محصولات شامل گندم، جو، یونجه، گوجه فرنگی و آفتابگردان می باشد.

وی جمعیت دامی شهرستان مرند را 30هزار راس دام سنگین و350هزار راس دام سبک و میزان تولید گوشت در شهرستان را 3310تن اعلام نمود و گفت: میزان تولید شیر نیز 36هزار تن که این شیرها توسط 4 واحد جمع آوری و به کارخانجات لبنی استان و شهرستان ارسال می شود.

 صیادی در ادامه گریزی به طرح پهنه بندی کارشناسان جهاد کشاورزی زده وگفت: با شکل‌گیری طرح پهنه‌بندی اراضی روستایی در قالب نظام نوین ترویج کشاورزی، فرهنگ و مدیریت جهادی در روستاهای شهرستانها احیا و هدف  اصلی از این طرح استفاده حداکثری از مشارکت مردمی در انتقال و توسعه دانش جدید کشاورزی در روستاها بوده که الان در کل شهرستان مرند هر 3 روستا یک کارشناس مروج داشته وکلیه آمار و اطلاعات بخش کشاورزی را جمع آوری و در سامانه پهنه بندی ثبت می نماید.

وی در خاتمه با اشاره به اهمیت بیمه محصولات کشاورزی و باغی از دیم کاران شهرستان خواست برای بیمه نمودن محصولات کشاورزی خود فقط با پرداخت 10هزار تومان به ازای هر هکتار با توجه به تفاهم نامه ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و پشتیبانی  این ستاد اقدام نمایند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید