Iranian Agriculture News Agency

"خاوازی" در سفر به استان خراسان شمالی مطرح کرد:

صادرات بیش از 6 میلیون تن محصولات کشاورزی در 9 ماهه سال 99

آغاز کشت کاملینا در استان خراسان شمالی

وزیر جهاد کشاورزی گفت: در ۹ ماهه امسال ۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی صادر شده است و بر اساس گزارش بانک مرکزی این بخش از تراز مثبت تجاری ۴.۴ برخوردار بوده است.

صادرات بیش از 6 میلیون تن محصولات کشاورزی در 9 ماهه سال 99

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی عصر امروز چهارشنبه، در بدو ورود به استان خراسان شمالی در فرودگاه شهدای بجنورد در جمع خبرنگاران اظهار داشت: با وجود شرایط خاص و شیوع ویروس کرونا، بخش کشاورزی در امر صادرات مثبت و پویا عمل کرده است.

وی افزود: در ۹ ماهه امسال ۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی صادر شده است و بر اساس گزارش بانک مرکزی این بخش از تراز مثبت تجاری ۴.۴ برخوردار بوده است.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: یکی از ویژگی‌های شاخص خراسان شمالی وجود اضلاع مختلف کشاورزی٬ زراعت٬ باغبانی و دامپروری است. در نوغان‌داری خراسان شمالی از استان‌های بسیار مهم است.

وی افزود: اولین هدف از این سفر دیدار کشاورزان و نمایندگان آنان و رفع مشکلات احتمالی و افتتاح پروژه‌هایی است که می‌تواند به توسعه کشاورزی خراسان شمالی کمک کند.

خاوازی به قابلیت های خراسان شمالی در حوزه کشاورزی پرداخت و عنوان کرد: این استان با تولید ۱۰۰ هزار تن چغندرقند در کشور رتبه ۱۰ را دارد، با تولید ۲۲ هزار تن وش پنبه رتبه پنجم کشور، با ۱۲۳ هزار و ۳۹۲ تن پیاز رتبه هشتم، با تولید ۱۲۳ هزار و ۷۸۷ تن گوجه فرنگی رتبه ۱۳ کشور را دارد و در زمینه نوغانداری و تولید ابریشم نیز رتبه بالایی دارد.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: استان خراسان شمالی از نظر کشت گلخانه‌ای از شاخص‌های کشوری عقب است که در این خصوص باید تلاش‌های مضاعفی انجام شود.

وی تأکید کرد: این استان از پتانسیل بالایی برای توسعه بخش گیاهان دارویی برخوردار است که برای کشور بسیار مهم است که در این سفر بررسی می‌شود.

خاوازی بررسی موضاعات ایجاد و توسعه زیرساخت‌های آبیاری نوین، توسعه کشت گلخانه‌ای، اراضی شیب‌دار و حل مشکلات دامداران به ویژه حوزه دام سبک و بازدید از کارخانه پنبه به عنوان یکی از زنجیره‌های مهم اشتغالزای بخش کشاورزی استان را از دیگر اهداف سفر خود عنوان کرد.

وی با تاکید بر ضرورت خوداتکایی کشور در تولید روغن گفت: کشت دانه‌های روغنی از سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی است که در این استان نیز کشت محصول کاملینا آغاز شده است که توسعه آن می‌تواند در خودکفایی روغن بسیار تاثیرگذار باشد.

گفتنی است، وزیر جهاد کشاورزی امروز در آغاز سفری دو روزه وارد استان خراسان شمالی شد که علاوه بر بررسی وضعیت کشاورزی این خطه و شرکت در نشست اقتصاد مقاومتی این استان، ۱۱ طرح کشاورزی را افتتاح یا کلنگ زنی خواهد کرد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید