Iranian Agriculture News Agency

ابراهیمی:

خرید 61 هزارتن چغندر قند از کشاورزان چهارمحال و بختیاری

رییس جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به پایان برداشت چغندر قند در استان گفت: ۶۱ هزار تن چغندر قند تا پایان آذرماه در استان خریداری شد.

خرید 61 هزارتن چغندر قند از کشاورزان چهارمحال و بختیاری

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری، عطالله ابراهیمی با اشاره به اینکه محصول چغندرقند استان به صورت تضمینی توسط کارخانه قند استان خریداری شده است، افزود: متوسط عملکرد برداشت چغندر قند در استان ۴۲ تن در هکتار و متوسط عیار ۷.۱۶ است.

به گفته وی، با توجه به برنامه‌ریزی انجام شده و بر اساس برنامه ابلاغی توسعه کشت و تولید چغندر قند در راستای تحقق جهش تولید و خودکفایی کشور در سال زراعی جاری یکهزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی به کشت محصول چغندر قند اختصاص یافت.

ابراهیمی افزود: در سال گذشته مجموع تولید چغندر قند استان ۴۵ هزار تن بود که به دلیل مدیریت مزرعه‌ای، مدیریت کود اوره، مدیریت آب، مبارزه با آفات و بیماری‌ها بیش از ۱۵ هزار تن افزایش تولید در استان وجود داشت.

به گفته وی، میانگین عیار چغندر قند در ۱۰ سال گذشته ۱۶/۵ بود که در سال زراعی جاری بر اساس مستندات آزمایشگاه عیارسنجی کارخانه ۲درصد واحد افزایش داشته است.

رییس جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: چغندرقند یک محصول کم‌آب‌بَر و از محصولات راهبردی است که زمینه اشتغال و کسب درآمد بالای برای کشاورز را فراهم و همچنین زمینه فعالیت کارخانه قند استان را فراهم می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه هر تن چغندر قند ۱۵۰ تا ۱۴۰ کیلوگرم شکر به دست می‌آید، گفت: آبیاری بیش از ۹۷ درصد مزارع کشت چغندر به صورت بارانی و مکانیزه انجام می‌شود.

ابراهیمی گفت: سطح کشت نشایی چغندر در سال زراعی جدید حدود هشت هکتار بود که به دلیل نیمه مکانیزه بودن و بالا بودن هزینه کارگری و نبودن کارگر ماهر، مورد استقبال چغندرکاران استان قرار نمی‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه کشت نشایی در صرفه‌جویی آب مصرفی تاثیرگذار است، افزود: انجام این کشت نیاز به دستگاه تمام اتوماتیک کاشت دارد در حالی که عملکرد کشت نشایی تفاوت محسوسی با کشت معمولی ندارد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید