Iranian Agriculture News Agency

برگزاری جلسه کمیته تخصصی نهال استان خراسان رضوی

جلسه کمیته تخصصی نهال استان خراسان رضوی با حضور رئیس سازمان جهاد کشاورزی ، معاون موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال وزارت بصورت ویدیو کنفرانس ، معاون بهبود تولیدات گیاهی، مدیر باغبانی ، مدیر ترویج ، مدیر حفظ نباتات و تولیدکنندگان نهال مجوز دار ، صبح پنجشنبه در سازمان جهادکشاورزی برگزار شد.

برگزاری جلسه کمیته تخصصی نهال استان خراسان رضوی

به گزارش خبرنگار ایانا در خراسان رضوی، در این جلسه رئیس سازمان طی سخنانی اظهار داشت: با عنایت به اینکه طی 18 سال گذشته از 200 هزار هکتار جهت‌گیری در کشت استان  180 هزار هکتار آن به توسعه باغبانی  اختصاص یافته است،تولید نهال مجوز دار و نهالستان‌ها نقش کلیدی در این موضوع دارد.

محمد رضا اورانی افزود:  احداث یک باغ یک سرمایه گذاری بلند مدت است و یک سرمایه گذاری غلط با نهالهای تایید نشده  تا 10 سال استان را  تحت تاثیر قرار میدهد بنابر این باید برای نهالستانهای بدون مجوز پرونده صادر شده و به مراجع قانونی معرفی شوند و در برخورد با آنها  به هیچ عنوان مماشات نشود.

وی گفت: همچنین نهالستانهای مجوز دار فعال استان  ، پایه مادری و پیوندک مورد نیاز خودشان را  از باغ مادری تهیه کنند.

وی ادامه داد: هرگونه جابجایی نهال باید مجوز حفظ نباتات استان باشد و در این راستا هماهنگی لازم با نیروی انتظامی و پلیس راهور صورت گیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی  بیان کرد: برای حمایت از فعالیتهای سالم ودرست در تولید نهال، بخشی از پرتال سازمان و سایت  شهرستانها  به معرفی باغ مادری و نهالستانهای مجاز اختصاص یابد   علاوه بر این معایب استفاده از  نهالهای غیر مجاز و محاسن نهالهای تایید شده بصورت کلیپهایی در فضای مجازی انتشار یابد  و کارشناسان خبره در باغبانی در خصوص مباحث احداث باغ و نهال استاندارد مصاحبه کرده تا در صداو سیما پخش شود.  

 این مقام مسئول از  معاونت نهال موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال در خواست نمود که برای احداث باغهای بیش از 0.5 هکتار مجوز صار شود تا هم آمار احداث باغ ثبت شده و هم نظارت بر آن امکان پذیر شود.

معاون بهبود  تولیدات گیاهی سازمان نیز در ابتدای این جلسه عنوان کرد: 360 هزار هکتار از زمینهای کشاورزی استان به باغبانی اختصاص دارد  یعنی  36.6 درصد وسعت کشاورزی  خراسان رضوی در اختیار بخش باغبانی است.

غلامحسین ساربان افزود: تعداد 7 نهالستان مجوز دار در استان  در سه شهرستان مشهد، چناران و جوین  فعالیت می کنند که سالانه حدود 2 میلیون 251  هزا اصله نهال تولید می کنند ، همچنین 2 باغ مادری و 4 واحد کشت بافت در استان فعالیت می‌کنند.

وی ادامه داد:  استان خراسان رضوی از نظر تولید نهال جایگاه سوم و از نظر احداث باغ مادری و تنوع رقم  در جایگاه اول در کشور  قرار دارد.

معاون موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال  کشورنیز در این جلسه گفت : شرایط استان خراسان رضوی بگونه ایست که جهت گیری مناسب در راستای افزایش بهره وری ، به سمت تولید محصولات دارای ارزش افزوده بیشتر بوده   بطوریکه  توسعه سطح زیر کشت باغات، سالانه 7 هزارو 800 هکتار،  بوده است.

کاوند افزود: ما باید مجوز های تولید نهال را محصول محور کنیم که با نیازهای استان تناسب داشته باشد و تولید کننده نها ل بداند که چه محصولی مورد  نظر استان  است.

وی اظهار داشت: تولید کنندگان نهال غیر مجاز که داری شرایط حداقلی هستند برای اخذ مجوز معرفی شوند.

معاون موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال  کشور  در خصوص  احداث باغات مادری گردو و انار در استان  قول مساعد داد و گفت:  استان خراسان رضوی متقاضیان  برای این دو محصول را به وزارت معرفی کند.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید