Iranian Agriculture News Agency

تجلیل از پژوهشگران برتر و نمونه بخش کشاورزی استان آذربایجان شرقی

پژوهش و فناوری نتیجه محور، ضامن رونق تولید و امنیت غذایی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: باید در تمامی حوزه های بخش کشاورزی راه برای پژوهش باز باشد.

تجلیل از پژوهشگران برتر و نمونه بخش کشاورزی استان آذربایجان شرقی

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، اکبر فتحی در جلسه تجلیل از پژوهشگران نمونه و برتر بخش کشاورزی استان آذربایجان شرقی که به مناسبت هفته پژوهش برگزار شد، از تمامی مدیران ، پژوهشگران و محققان سازمان و حوزه‌های مرتبط قدردانی و در ارتباط با برنامه ریزی و هماهنگی بیشتر بین بخش‌های مختلف وزارت جهاد کشاورزی گفت: طرح هایی مثل طرح یاوران تولید بر این هستند که بخش پژوهشی، علمی، اجرایی و نظارتی را با هم هماهنگ کنند تا مشکلات موجود حل شده و پروژه ها و طرح ها عملیاتی شده و به هدف برسند.

وی با بیان اینکه پژوهش و فناوری نتیجه محور، ضامن رونق تولید و امنیت غذایی است، افزود: وزیر جهاد کشاورزی با نگرش تحقیقی وارد عمل شده که اگر توجه داشته باشید یک نمونه اش طرح مرغ لایو در قالب مرغ آرین می باشد که دارای توفیقات زیادی شده است.

فتحی تاکید کرد: نوع نگرش در وزارت جهاد کشاورزی اینگونه است که از تحقیقات و پژوهش ها در اجرا و نتیجه گیری استفاده شود و تحقیقات کاربردی نتیجه اقدامات را تعیین کند.

وی افزود: انعقاد قرارداد وزارت جهاد کشاورزی با ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در پیرو همین نگرشی است که دکتر خاوازی مطرح کرده است.

فتحی با اشاره به طرح یاوران تولید و پروژه امنیت غذایی گفت: از کارشناسان و حوزه هایی که در این طرح ها مشارکت دارند، خواهشمندیم که این طرح ها را در راستای نگرش وزارت جهاد کشاورزی که همان نگرش تحقیقی و پژوهشی است پیش ببرید.

وی افزود: ذهن کاوشگر و علمی است که انسان را وادار به تحقیق و تفحص در کارها می کند و اینجاست که یک کارشناس فنی با بررسی میزان آب مصرفی در کشت آبی و مقایسه آن با کشت دیم به نتایجی می رسد که می توان با صرفه جویی در مصرف آب در کشت آبی  و انتقال آب به محل کشت دیم ، محصول با کیفیت تر با دوبرابر حجم را تولید کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی با اشاره به شرکت های دانش بنیان گفت: باید راه برای این شرکت ها و پژوهشگران باز باشد تا در تولید بذر و حوزه های دیگر تحقیق کنند و نتایج تحقیقات را ارائه داده و از آن استفاده شود.

وی افزود: باید تشکلی از  کشاورزان و بخش خصوصی در جلسات و برنامه هایی که کمیته ها و کارگروه ها برگزار می کنند حضور داشته باشند تا دقیقاً  در جریان اهداف و برنامه ها قرار بگیرند و سازمان نیازها و خواسته های آنها را شناسایی کرده و به آنها کمک کند.

فتحی در خصوص بذر و تولید ارقام آن گفت: در طول 7 سال گذشته به اندازه 30 سال قبل از آن رقم بذر معرفی شده است، اما نمود آن در دستان کشاورزان باید جلوه گری کند و نتیجه ای که باید گرفته شود، زمان بر خواهد بود.

وی به وضعیت اقتصادی جامعه و تحریم ها اشاره کرد و گفت: در برخی موارد مثل تنظیم بازار با مشکلات مواجه هستیم اما در تولید محصول کمبود نداریم این یک اتفاق مثبت است و باید از تهدیدها به عنوان فرصت استفاده کرده و بعد از شناسایی ، با تصمیمات سریع و مناسب ، اقدامات شروع شوند، چرا که وقتی کشورهای جهان با تغییرات دنیا ، خود را متحول می کنند ، ما نیز باید با این تغییرات خود را به روز نگه داریم و تحولات ایجاد کنیم.

فتحی به ظرفیت های استانی در حوضه دریاچه ارومیه اشاره کرد و گفت: می توان از ظرفیت های مردمی و گونه های سازگار با آنها در بخش دام سبک و سنگین و تامین علوفه استفاده کرد و از ایجاد گرد و خاک و بادهایی که باعث فرسایش خاک می شود جلوگیری نموده و از طرفی علوفه مورد نیاز دام را تامین کرد.

وی با اشاره تحقیق و آموزش کشاورزان گفت: باید کشاورزان با کمک تحقیق و ترویج آموزش دیده و از لحاظ اقتصادی توجیه شوند و به عنوان مثال بدانند که آبیاری تحت فشار چه مزایایی دارد و خواستار اجرای این طرح در زمین خود باشند.

گفتنی است، در پایان این مراسم با حضور رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی  از پژوهشگران برتر و نمونه بخش کشاورزی استان آذربایجان شرقی و مدیران مراکز تحقیقاتی بخش کشاورزی تجلیل بعمل آمد.

 

 

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید