Iranian Agriculture News Agency

در راستای صیانت از سرمایه دامی کشورضروری است؛

پیشگیری و مقابله با بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان

با توجه به شیوع بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان در کشورهای همسایه و هم چنین تالاب های استان‌های شمالی کشور ، جلسه پیشگیری و مقابله با بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در شهرستان ملارد برگزارشد.

پیشگیری و مقابله با بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان

به گزارش ایانا در استان تهران،  با توجه به شیوع بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان در کشورهای همسایه و هم چنین تالاب های استان‌های شمالی کشور جلسه ای با حضور ادارت مربوطه در محل سالن جلسات فرمانداری شهرستان ملارد برگزار شد.

در این جلسه شهرآیینی رئیس اداره دامپزشکی شهرستان ملارد با بیان اینکه ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان دارای سه تیپ A, B و C  و با شیوع بسیار بالا می باشد و تا امروز تمام سویه هائی که از پرندگان جدا شده اند به تیپ A تعلق داشته اند گفت: این بیماری در سال جاری نیز در برخی از نقاط کشور در بین پرندگان مهاجر شیوع یافته و لزوم اقدامات و هماهنگی جهت پیشگیری و کنترل آن در راستای صیانت از سرمایه دامی کشورضروری است.

وی در ادامه گفت: از علائم  مهم بیماری در طیور می‌توان به شروع ناگهانی تلفات با روند افزایش در گله؛ انتشار ناگهانی بیماری ؛ بیحالی شدید، پژمردگی و دور هم جمع شدن گله؛ کاهش شدید مصرف دان؛ افت ناگهانی و شدید تولید تخم مرغ روزانه؛ علائم تنفسی حاد و سیاه شدن و خونریزی تاج، ریش و ساق پا اشاره کرد و خاطر نشان کرد: اداره دامپزشکی شهرستان ملارد با جدیت وظایف خود را در راستای پایش طیور بومی و کنترل طیور صنعتی در دستور کار خود دارد و درهمین راستا از مرغداران درخواست کرد حداکثر توان قرنطینه ای را اعمال کنند.

در پایان این جلسه که مصوباتی در پی داشت مقرر شد: در صورت مشاهده هرگونه علائم بیماری اقدامات لازم از جمله گزارش به موقع تلفات غیرعادی پرندگان، آزمایش و تشخیص بیماری، معدوم ‌سازی طیور موجود در کانون بیماری و ضدعفونی و پاکسازی کانون بیماری در دستور کار قرار گیرد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید