Iranian Agriculture News Agency

رییس سازمان جهادکشاورزی هرمزگان در گفتگو با ایانا:

خرید توافقی 100 تن بادمجان از کشاورزان هرمزگانی

رییس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان با بیان این که برای نخستین بار در استان خرید بادمجان به روش توافقی شروع شده است، گفت: تاکنون حدود 100تن خریداری و به سایر استان‌ها ارسال شده است

خرید توافقی 100 تن بادمجان از کشاورزان هرمزگانی

علی باقرزاده همایی رئیس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان در گفتگو با خبرنگار ایانا در استان هرمزگان، در خصوص فیلم منتشر شده بادمجان‌های رها شده کشاورزان که مورداستفاده خوراک دام قرار گرفته است، اظهار کرد: سال گذشته با افزایش قیمت محصول بادمجان در بازار، بسیاری از کشاورزان ترغیب به کشت این محصول شدند که این موضوع باعث افزایش زیاد سطح زیرکشت این محصول و در نتیجه کاهش شدید قیمت آن شده است.

وی در ادامه مشکل اصلی را صادرات محصولات کشاورزی دانست و افزود: بخشی از محصول در داخل کشور استفاده شده و مابقی نیاز به سایر کشورها صادر می شد که در حال حاضر به علت شیوع کرونا کشور عراق، وارادات ۲۹ قلم کالا به کشورش را ممنوع کرده و در این شرایط صادرات محصولات صیفی با مشکل مواجه شده است.

این مسئول، بسته بندی مناسب و زیبا را باعث افزایش جذابیت و تقاضای محصول اعلام کرد و گفت: این در حالی است که متاسفانه در این حوزه نیز با مشکلات فراوانی مواجه هستیم.

باقرزاده ادامه داد: جهاد کشاورزی الگوی کشت را مشخص کرده و تنها باید رعایت این الگو توسط تشکل‌های بخش کشاورزی بین کشاورزان به صورت تشویقی فرهنگ‌سازی شود.

رییس سازمان جهادکشاورزی هرمزگان با اشاره به توافق بین کشاورز و تشکل‌های کشاورزی برای خرید بادمجان تصریح کرد: توافقی بین طرفین انجام شده، هزینه‌ها برآورد ‌می‌شود و درصدی هم سود برای کشاورز در نظر گرفته خواهد شد.

باقرزاده افزود: کشاورزان به مراکز تعاون روستایی در شهرستان محل زندگی خود مراجعه و سپس میزان بادمجان موجود خود و رقم فروش را اعلام کنند تا در گام بعدی کارشناسان تعاون ‌روستایی جهت خرید اقدام کنند.

وی با بیان این که برای نخستین بار در استان خرید بادمجان به روش توافقی شروع شده است، گفت: تاکنون حدود 100تن خریداری و به سایر استان‌ها ارسال شده است.

این مسوول ادامه داد: باید کشاورزان پیش از کشت، متناسب با بازار و میزان نیاز بازار نسبت به کشت اقدام کنند تا محصول تولیدی‌شان زمین نماند.

باقرزاده با اشاره به نقش دلالان ادامه داد: نقش دلالان در نوسان قیمت محصولات بویژه محصولات کشاورزی بسیار پررنگ است، متاسفانه دلالان با قدرت خرید بالایی که دارند محصولات کشاورزان را با قیمت پایین از کشاورز خریداری و با قیمت بسیار بالاتر در بازار عرضه می‌کنند.

وی، صادرات عمده محصولات با کامیون‌های بدون یخچال و همچنین ارسال با لنج را از دیگر مشکلات پیش روی محصولات صیفی دانست و تصریح کرد: در صورت تامین بیشتر کامیون‌های یخچال دار و همچنین صادرات دریایی محصولات با کانتیر‌های یخچال‌دار و کشتی‌های صنعتی، شاخص‌های صادراتی کشور و در نتیجه میزان استقبال از محصولات صیفی را افزایش می‌دهد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان با بیان اینکه در بحث صادرات، در نظر گرفتن بازار‌های هدف و رقبای محصولات در کشور‌های هدف نیز بسیار ضروری است، گفت: تقویت و ایجاد واحد‌های فراوری محصولات از دیگر موضوعات مهمی است که در شرایط فعلی که محصولات روی دست کشاورزان مانده می‌تواند به کمکشان بیاید.

باقرزاده ادامه داد: باید کشاورزان، تعاونی‌هایی تشکل داده و از این طریق نقش دلالان را کمرنگ کنند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید