Iranian Agriculture News Agency

امیری زاده خبر داد:

بالاترین سطح زیر کشت محصولات پاییزه کشور در استان خوزستان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ضمن اشاره به آغاز کشت های پاییزه قبل از فصل برداشت کشت تابستانه اظهار کرد: الگوی کشت محصولات زراعی پاییزه در خوزستان در قالب 16 محصول و با 977 هزار و 815 هکتار در پاییز انجام می‌شود که این میزان بالاترین سطح زیر کشت در کشور است.

بالاترین سطح زیر کشت محصولات پاییزه کشور در استان خوزستان

به گزارش خبرنگار ایانا در خوزستان، خدارحم امیری‌زاده رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در جلسه شورای کشاورزی استان که به ریاست غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: همه مشکلات، مدیریت شده و کشت‌ها نسبت به سال گذشته به صورت صددرصد با کمیت و کیفیت بهتری انجام شده است.

وی ضمن اشاره به الگوی کشت زراعت تابستانه، افزود: مجموع کشت محصولات زراعی تابستانه مصوب‌شده 274 هزار و 445 هکتار بود که از میزان 128 هزار هکتار برنج و 75 هزار هکتار ذرت بوده است، همچنین طبق برنامه امسال 128 هزار هکتار برنج برای استان مصوب شد که توانستیم  179 هزار هکتار از اراضی را به کشت برنج اختصاص دهیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در ادامه گفت: در مجموع امسال حدود 300 هزار هکتار کشت تابستانه در استان انجام شد که این میزان 30 هزار هکتار بالاتر از سقف مصوب وزارت‌خانه بوده است.

وی افزود: تاکنون 70 درصد کشت تابستانه در خوزستان برداشت شده و کشت‌های پاییزه نیز قبل از آغاز فصل برداشت کشت تابستانه، آغاز شده است.

امیری زاده تصریح کرد: الگوی کشت محصولات زراعی پاییزه و دائمی در خوزستان در قالب 16 محصول با 977 هزار و 815 هکتار در پاییز انجام می‌شود که بالاترین رقم در کشور است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی همچنین بیان کرد: میزان سهمیه کود اوره خوزستان 217 هزار تن است که 143 هزار تن از این میزان تخصیص یافته که 135 هزار تن از این کود تا کنون حمل شده و تنها 15 هزار تن در انبار موجود است.

وی عنوان کرد: در زمینه تامین همه کودها به ویژه کود اوره در استان مشکلی وجود ندارد و خوزستان در بخش جذب نهاده‌های کودی در سطح کشور رتبه اول را به خود اختصاص داده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان اینکه جذب کود در استان‌های دیگر پایین است، عنوان کرد: در توزیع نهاده‌های کودی مشکلی نداریم؛ سهمیه کود فسفاته خوزستان 65 هزار تن است که 7 هزار و 200 تن از این میزان حمل و 5 هزار و 400 تن جذب شده است همچنین سهمیه کود پتاسه خوزستان نیز 36 هزار تن است که 5 هزار و 500 تن از آن حمل و 3 هزار و 500 تن نیز جذب شده است.

وی افزود: در شش حوضه آبریز خوزستان 781 هزار هکتار محصولات آبی داریم که برای کشت به 6 میلیارد و 572 میلیون مترمکعب آب نیاز دارند.

امیری‌زاده در خصوص اقدامات انجام‌شده در زمینه گندم، کلزا و چغندرقند ادامه داد: سطح قرارداد کشت گندم آبی خوزستان 390 هزار هکتار است که تاکنون 315 هزار هکتار از این میزان قرارداد منعقد شده است، همچنین سطح قرارداد کشت گندم دیم خوزستان 168 هزار هکتار است که تاکنون 105 هزار هکتار از این میزان قرارداد منعقد شده که در مجموع این میزان بیش از سطح مصوب وزارت‌خانه است.

وی افزود: سطح کشت گندم آبی امسال حدود 200 هزار هکتار و گندم دیم 26 هزار هکتار است که در مجموع 40 درصد کشت گندم آبی و دیم خوزستان انجام شده است.

امیری زاده ضمن اشاره به طرح ملی گندم‌ بنیان افزود: این طرح به صورت پایلوت در سه استان در حال اجرا است، سال گذشته سهمیه خوزستان 18 هزار هکتار بوده که امسال به بیش از 64 هزار هکتار افزایش یافته و در 20 شهرستان در حال اجرا می باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: این طرح در سه سطح تحقیقی، آموزش و ترویجی و توسعه گندم‌بنیان در حال انجام بوده و این پروژه، بزرگ‌ترین طرح گندم‌بنیان کشور محسوب می شود که در خوزستان در حال اجرا است و کشت در آن به صورت کاملا مکانیزه انجام می شود، امیدواریم اجرای این طرح موجب افزایش عملکرد و تولید گندم در استان شود.

وی در ادامه تصریح کرد: 60 درصد کلزای کشور در خوزستان کشت می‌شود و امسال حدود 30 هزار تن سهیمه بذری، بیش از سهمیه در نظر گرفته ‌شده را جذب کرده‌ایم.

امیری‌زاده بیان کرد: سال گذشته تا این بازه زمانی 58 هزار هکتار قراداد کلزا منعقد شده بود اما امسال تا کنون 80 هزار هکتار قرارداد کشت کلزا منعقد شده است، امسال تاکنون 66 هزار و 800 هکتار کلزا کشت شده است و استان خوزستان با فاصله زیاد با استان‌های دیگر، رتبه نخست را در این زمینه از آن خود کرده است.

وی با بیان اینکه تا کنون در مجموع 70 درصد کشت کلزا در استان انجام شده است، گفت: امسال مانند سال گذشته سازمان غله، کلزا را خریداری نمی‌کند و شرکت‌های تولیدکننده در حال انعقاد قرارداد برای خرید کلزا هستند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان همچنین بیان کرد: در حال حاضر در خوزستان دو شرکت در حال انعقاد قرارداد با کشاورزان هستند و تاکنون برای 23 هزار هکتار قرارداد منعقد شده است و همچنان این کار ادامه دارد، این قراردادها 5 تا 10 درصد بالاتر از نرخ تضمینی دولت، کلزا را خریداری می‌کنند.

وی ضمن اشاره به کشت چغندرقند در استان، گفت: سال گذشته 13 هزار هکتار چغندرقند کشت شد و سطح مصوب امسال نیز 15 هزار هکتار بوده که خوشبختانه تا کنون  18 هزار هکتار از این میزان کشت شده و از هم اکنون در حال برنامه ریزی برداشت هستیم.

امیری‌زاده در ادامه تصریح کرد: موضوع افزایش تولید چغندرقند با محصولات دیگر بسیار تفاوت دارد؛ این محصول فسادپذیری بالایی دارد بنابراین باید از هم اکنون برای این افزایش تولید برنامه‌ریزی شود.

وی گفت: سهمیه بذر گواهی‌شده خوزستان 39 هزار و 302 تن است که تاکنون 34 هزار و 174 تن توزیع و 5 هزار و 128 تن دیگر از کل بذر در نظر گرفته شده برای خوزستان باقی مانده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان افزود: مجموع بذر مورد نیاز خوزستان 87 هزار تن است؛ برنامه وزارت جهاد کشاورزی همیشه این بوده که یک‌سوم بذر مورد نیاز کشاورزان را تامین می‌کرد اما امسال برای اولین بار گندم بذری ارزان‌تر از بذر معمولی خوراکی شده است بنابراین اکنون کشاورزان ترجیح می‌دهند گندم گواهی‌شده و تاییدشده که ارزان‌تر است را تهیه کنند و گندم خود را می‌فروشند.

امیری‌زاده با اعلام آمادگی برای تامین گندم بذری کشاورزان، گفت: با توجه به اینکه گندم گواهی‌شده خوزستان رو به اتمام است و کشاورزان مانند گذشته از گندم خودمصرفی استفاده نمی‌کنند باید کسری را از گندم شرکت غله تامین کنیم که در حال خریداری گندم از دو سیلو هستیم.

وی عنوان کرد: سال گذشته یکی از چالش‌های بخش کشاورزی، موضوع تامین سوخت بود که امسال این مشکل تا حدود زیادی برطرف شده و سهمیه سوخت افزایش یافته است. همه تراکتورداران به طور مساوی سوخت دریافت می‌کنند در حالی که سوخت باید بر اساس سطح اراضی کشت‌شده تامین شود و باید در این خصوص فکری شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با تاکید بر لزوم بیمه محصولات کشاورزی، بیان کرد: خوزستان کلکسیونی از بحران‌ها است و دولت نیز اعلام کرده که در صورت وقوع اتفاقی، توان پرداخت خسارت به کشاورزان ندارد و باید کشاورزان محصولات خود را بیمه کنند.

وی گفت: سال گذشته پرداخت خسارت به کسانی که بیمه داشتند و افرادی که بیمه نداشتند متفاوت نبود و این موضوع موجب شد که امسال وضعیت بیمه خوب نباشد که باید برای رشد بیمه بخش کشاورزی تلاش شود.

امیری‌زاده در خصوص پیگیری و صدور کشاورزکارت به منظور خرید نهاده‌ها، بیان کرد: خوزستان با 186 میلیارد تومان بیشترین مبلغ را به خود اختصاص داده است. سقف این کارت‌ها 20 میلیون تومان است و از روز گذشته کشاورزان می‌توانند در این زمینه به جهاد کشاورزی مراجعه کنند.

وی گفت: در زمینه اجرای طرح جهش تولید در اراضی دیم، کار با همکاری ستاد اجرایی حضرت امام(ره) از هفته گذشته آغاز شده است و ستاد، مجموع این 10 هزار هکتار را بیمه می کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان اینکه امسال یک هزار و 200 دستگاه تراکتور سهمیه خوزستان است، ادامه داد: با وجود اینکه خوزستان بزرگترین تولیدکننده محصولات کشاورزی است، میزان میکانیزسیون پایین است و برای افزایش تولید باید ادوات مخصوص کار تامین می‌شد که امسال بهترین و بیشترین اداوات دنباله‌بند را جذب کردیم تا شاهد افزایش تولید مناسب باشیم.

امیری زاده در خاتمه افزود: امسال در مرحله اول، 500 دستگاه تراکتور و در مرحله دوم، 700 دستگاه تراکتور سهمیه خوزستان بوده که در مرحله اول صددرصد و در مرحله دوم 40 درصد جذب شده است.

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید