Iranian Agriculture News Agency

کلاف سردرگم گوشت قرمز از نهاده‌های دامی تا قیمت‌گذاری غیرمنطقی

سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان کاشان گفت: علی‌رغم افزایش هزینه‌های تولید در مدت 7 ماه اخیر و خصوصاً قیمت نهاده‌ها و نوساناتی که در بازار بوده است گوشت قرمز تنها کالایی بوده که قیمت پایداری داشت.

کلاف سردرگم گوشت قرمز از نهاده‌های دامی تا قیمت‌گذاری غیرمنطقی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان، رضا مظلومی با بیان اینکه تأمین امنیت غذایی از ضروریات و برنامه‌های اصلی دولت بوده، وزارت جهادکشاورزی  تمام تلاش خودش را به کار گرفته تا بتوانند از رسالتی که بر دوش دارد صیانت کند، اظهار کرد: سرانه مصرف گوشت قرمز کاشان برای هر نفر در سال حدود ۱۱ تا ۱۱.۵ کیلو گوشت قرمز بوده که حدوداً ۴۰۰۰ هزار تن در سال مصرف گوشت قرمز شهرستان است.

سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان کاشان بابیان اینکه، با زحمات دامداران شهرستان کاشان بیش از نیاز بالغ‌بر ۴ هزار و ۴۰۰ تن تولید سالیانه دارد، افزود: متوسط کشتار روزانه شهرستان کاشان حدود ۶ تن در روز است یعنی سالانه حدود ۲۱۹۰ تن کشتار روزانه در کاشان است

وی با بیان اینکه بخشی از تولیدات شهرستان کاشان به خاطر کیفیت بالایی که دارد، به خارج از شهرستان و استان مصرف می‌شود، تصریح کرد: امیدوارم در شهرستان با همدلی که بین صنوف و دستگاه مربوطه وجود دارد اقداماتی به عمل آید که تولید گوشت قرمز شهرستان در خود کاشان مصرف بشود چون گوشت شهرستان کاشان به دلیل شرایط اقلیمی در کل کشور از نظر کیفیت، رتبه‌ برتری را دارد.

مظلومی با اشاره به اینکه، ۴۲۲ واحد گاوداری با حدود ۱۱ هزار رأس گوساله گوشتی در کاشان داریم، بیان کرد: ۶۷۳ واحد دامداری گوسفند و بز در کاشان با ۶۴ هزار رأس گوسفند نیاز شهرستان را تأمین می‌کنند.

سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان کاشان بابیان اینکه سرانه مصرف سالیانه گوشت مرغ شهرستان کاشان حدود ۲۵ کیلو برای هر شهروند است، ابراز داشت: مصرف سالانه شهرستان بین ۱۰ هزار تا ۱۲ هزار تن بوده و تولید شهرستان بالغ‌ بر ۱۶ هزار ۵۰۰ تن در سال است.

وی با اشاره به اینکه با توجه به اینکه مازاد گوشت مرغ کاشان در شهرستان‌ها و استان‌های مجاور خصوصاً استان‌ تهران مصرف می‌شود. افزود: این آمار و ارقام حاصل دسترنج دامداران و مرغداران شهرستان هستند که در کنار تمام مشکلاتی که این بخش داشته توانسته‌اند ضمانت امنیت غذایی کشور را فراهم کنند و نقش تأثیرگذار داشته باشند.

مظلومی با اشاره به اینکه، نتوانستیم آن‌طور که شایسته است مساعدت‌های لازم را با این قشر داشته باشیم، خاطرنشان کرد: تمام همکاران ما در جهاد کشاورزی استان و شهرستان و اداره دامپزشکی شهرستان شبانه‌روز تمام توان و تلاش خود را به کار می‌گیریم تا ضمن رعایت حقوق مصرف‌کننده در کنار تولیدکنندگان این بخش که ولی‌نعمتان ما و محور اصلی تولید هستند باشیم تا به‌ صورت مستمر و منظم مطالبات تولیدکننده این بخش را دنبال کنیم و دغدغه‌های تولیدکنندگان را کاهش دهیم.

سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان کاشان گفت: برخی مسائل و مشکلات که در بازار مصرف وجود دارد خاص شهرستان کاشان نبوده بلکه در سطح ملی مطرح‌ است؛ اما مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان با همکاری و مشارکت اداره دامپزشکی و سایر دستگاه‌های مرتبط، قطعاً در رفع مشکلات احتمالی در سطح شهرستان، باید گام مؤثری برداریم و به‌درستی مدیریت کنیم.

گوشت قرمز باید قیمت واقعی و عادلانه خودش را پیدا کند

وی با اشاره به اینکه، علی‌رغم افزایش هزینه‌های تولید در مدت ۷ ماه اخیر و خصوصاً قیمت نهاده‌ها و نوساناتی که در بازار بوده است گوشت قرمز تنها کالایی بوده که قیمت پایداری داشت، گفت: در ۷ ماه اخیر گوشت قرمز تغییرات آن‌چنانی نداشته است اما باید قیمت واقعی خود را پیدا کند و در صورت افزایش قیمت عادلانه باید این افزایش قسمت نصیب شخص تولیدکننده شود

مظلومی با اشاره به اینکه نباید نگران تولید دام در کشور باشیم چون به‌اندازه کافی افزایش روزافزون جمعیت دامی را داریم، خاطرنشان کرد: سن دام، زایش‌های جدید پاییزه و کاهش تقاضا از عواملی است که می‌تواند افزایش حجم تولیدات دام داخلی در آینده نزدیک را افزایش دهد.

سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان کاشان با بیان اینکه از حجم تولیدات دامی نگران نیستیم و نیاز به بحث واردات نیست، اظهار داشت: این حجم تولید که در آینده اتفاق می‌افتد تولیداتی خوبی در آینده نزدیک خواهیم داشت اگر این تولید که روانه بازار می‌شود به‌درستی مدیریت نشود تولیدکننده و مصرف‌کننده دو طرف ضرر خواهند کرد که این مسأله نیازمند عزم ملی است تا بتوانیم این بحث‌ها را مرتفع کنیم.

وی با بیان اینکه شهرستان کاشان مخصوصاً در بحث مرغ تخم‌گذار و مرغ مادر گوشتی رتبه اول استان را دارد و تولیدات شهرستان در کشور جایگاه ممتازی دارد.

مظلومی افزود: نهاده‌های دامی که نیاز مرغدار بوده بخش عمده از آن وارداتی بوده و علی رقم مشکلاتی که وجود دارد خوب مدیریت‌شده است اما این نوید را می‌دهیم در آینده‌ای نزدیک با توجه به ساماندهی توزیع نهادها و اصلاح فرآیند سامانه بازارگاه و تحویل مستقیم نهاده به مرغدار بهتر خواهد شد.

سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان کاشان خاطرنشان کرد: یکسری مشکلات از قبل مثل رصد و پایش نهاده‌های دامی که به‌موقع به دست تولیدکننده واقعی برسد داشته‌ایم، با حرکت خوب وزارتخانه در راه‌اندازی سامانه بازارگاه، توانست در بحث رصد و پایش اقدامات خوبی انجام بدهد و خوشبختانه اخیراً اصلاح و تغییراتی در فرایند اتفاق افتاده است، و مستقیماً در اختیار خود تولیدکننده و مرغدار قرار می‌گیرد و نتایج مثبتی خواهد داشت.

وی در پایان افزود: بخش جهاد کشاورزی مسؤولیتی در قیمت‌گذاری تولیدات دامی ندارد و تولید دام زنده که وزارت جهادکشاورزی متولی آن بوده در ۷ ماه اخیر نه‌ تنها افزایش قیمت نداشته و چه‌بسا بعضاً کاهش قیمت هم داشته است؛ ما متولی تولید هستیم، تولید خوبی در سال جاری وجود داشته است، تعیین قیمت برای تولیدات دامی و دام زنده آنالیزی دارد که این قیمت تا قبل از افزایش، قیمت واقعی خود را نداشته است.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید