Iranian Agriculture News Agency

قاچاق دام در استان بوشهر شایع نیست

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: در مدت زمان دو ساله اجرایی شدن قانون لزوم پلاک کوبی برای جابجایی دام، قاچاق دام از مبادی استان بوشهر شایع نیست.

قاچاق دام در استان بوشهر شایع نیست

به گزارش خبرنگار ایانا در استان بوشهر، محمد صادق یزدان شناس مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر افزود: در مدت زمان دو ساله اجرایی شدن قانون لزوم پلاک کوبی برای جابجایی دام، تنها ۲ محموله بدون مجوز در ابتدای سال گذشته در بوشهر کشف شد که این موارد نیز به سبب نا آگاهی از قانون از سوی دامداران استانی رخ داد .

وی بیان کرد: پلاک کوبی دام سنگین در بوشهر وضعیت مطلوبی دارد و بیش از ۹۰ درصد از جمعیت شتر و ۷۰ درصد از گاو و گوساله استان هویت‌دار شده است.

 مدیر امور دام جهاد کشاورزی استان بوشهر اضافه کرد: با این حال دامداران دارای دام سبک به سبب احساس نیاز کمتر، از پلاک‌گذاری دام خود استقبال نکرده‌اند و تنها ۱۴ درصد از دام سبک استان تا کنون هویت گذاری شده است.

یزدان‌ شناس گفت: براساس دستورالعمل ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در بهمن ماه ۱۳۹۷ همه دامداران موظفند دام سبک و سنگین خود را به صورت مستمر در سامانه جامع هویت‌گذاری دام ثبت و تغییرات در دام‌های خود را نیز به روز کنند.

وی ادامه داد: بر این اساس هر گونه جابجایی بین استانی و  درون استانی دام منوط به گرفتن مجوزهای بهداشت و حمل است و در غیر این صورت قاچاق محسوب و از حمل و انتقال ان جلوگیری می‌شود.

یزدان شناس با بیان اینکه تاکنون ۱۸۰ هزار دام در استان بوشهر پلاک کوبی شده است، اعلام کرد: حتی نگه‌داری دام نیز مستلزم پلاک کوبی است، بنابراین دامداران  به ویژه دارندگان دام سبک نسبت به پلاک کوبی دام خود اقدام کنند.

مدیر امور دام جهاد کشاورزی استان بوشهرگفت: پلاک به میزان تقاضا وجود دارد و ۴ مجری اجرای این طرح را به عهده دارند، بنابراین مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

یزدان شناس بیان کرد: با دستورالعمل جدید ستاد مبارزه با کالا و ارز، ورود دام به استان‌های مرزی بسیار محدود شده است به طوری که استان بوشهر که بخشی از گوساله پروار خود را از سایر استان‌ها تامین می‌کرد در تامین  گوشت خود با مشکل مواجه شده است.

وی اظهار کرد: یکی از علل افزایش بهای گوشت قرمز در حال حاضر گرانی نهاده‌های دامی است که از افزایش نرخ ارز تاثیر پذیرفته است.

مدیر امور دام جهاد کشاورزی استان بوشهر اضافه کرد: هر چند دامداران با ثبت نام در سامانه بازارگاه نهاده‌های دامی، می‌توانند نهاده مورد نیاز خود را با نرخ دولتی تامین ‌کنند اما این میزان پاسخگوی تمام نیاز نیست و بخشی از نهاده‌های مورد نیاز دام از بازار آزاد تهیه می‌شود.

یزدان شناس گفت: در حال حاضر جمعیت دام سبک استان بوشهر ۹۶۵ هزار راس و جمعیت دام سنگین در این استان  ۴۷ هزار راس است.

استان بوشهر دارای ۳۰۰ واحد صنعتی و نزدیک به ۲۰ هزار واحد روستایی دامداری است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید