Iranian Agriculture News Agency

با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی؛

پروژه مدیریت حوزه آبخیز دروازه قرآن گشایش یافت

کنترل سیلاب ها در ۲۸۰ هزار هکتار از اراضی کشور

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: در ۱۱ استان، چهار حوزه آبخیز و ۲۸۰ هزار هکتار کار جهشی پیش بینی کردیم که ظرف ۵ الی ۶ ماه اول سال جاری با اقدامات آبخیزداری شرایطی را فراهم کنیم که سیلاب های سال ۹۹ منجر به خسارات قبلی نشود.

پروژه مدیریت حوزه آبخیز دروازه قرآن گشایش یافت

مسعود منصور در حاشیه آیین افتتاح  پروژه مدیریت حوزه آبخیز دروازه قرآن و در گفتگو با خبرنگار ایانا در استان فارس تصریح کرد: اتفاقات سال گذشته و به خصوص سیل پنجم فروردین در محل دروازه قرآن به زیرساخت‌ها، اموال و زمین های کشاورزی آسیب زیادی زد و جان بسیاری از هموطنان ما نیز متاسفانه گرفته شد از این رو در یک کار ضربتی اقدامات آبخیزداری در دستور کار قرار گرفت.

معاون وزیرجهاد کشاورزی با اشاره به اینکه یکی از ۱۱ استان، استان فارس و محل پروژه دروازه قرآن بود، اظهار کرد: ۶ سازه آبخیز در اینجا اجرا شده که در روی دو زیر حوزه آب زنگی و زیباشهر این شش حوزه قادر خواهد بود که ۲ میلیون متر مکعب سیلاب ها را در چهار دوره کنترل کند و بازه زمانی  ۵۰۰ ساله پیش بینی شده است.

منصور ابراز کرد:  در واقع نقطه عطفی است این کالورتی که قبلاً نتوانسته ۳۲ متر مکعب را عبور دهد و منجر به حادثه شد الان در طراحی ما حدود ۶۸ متر مکعب را عبور می دهد و شرایطی را فراهم می‌کند که دیگر انتخاب اتفاق تلخ تکرار نشود.

وی بیان کرد: به منظور پایداری سازه های مذکور باید به کمک دستگاه‌های محلی استاندار محترم و شهرداری این منطقه به یک پارک آبخیز تبدیل شود تا اقدام بیولوژیکی باعث پایداری این سازه ها شود و علاوه بر کنترل سیلاب ها، یک تفرجگاه بسیار دیدنی و خوب برای مردم عزیز کشورمان شود‌.

 منصور ابراز کرد: ۲۵۰۰ هکتار وسعت حوزه ای است که این عملیات را انجام دادیم که حداقل هزار هکتار می تواند به عنوان پارک آبخیز مطرح شود.

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور یکی از رسالت‌های این سازمان حفظ منابع پایه آب و خاک است که این کار عمدتاً از طریق اقدامات مکانیکی مانند احداث سازه و بندها و اقدامات بیولوژیکی مانند جنگل کاری و نهال کاری  انجام می شود.

به گفته منصور؛ یکی از کارکردهای عملیات آبخیزداری کنترل و مهار سیلاب که بر جبران خسارت سیل کاملاً تقدم دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید