Iranian Agriculture News Agency

باغدار اهل هادی‌شهر در آذربایجان شرقی رکورد تولید پسته را در کشور شکست

یدالله فرج پور، باغدار اهل هادی‌شهر در آذربایجان‌شرقی است که با تولید سالانه ۲۰ تن پسته در هر هکتار ، علاوه بر شکستن رکورد تولید این محصول در کشور، هر سال در فصل برداشت برای ۸۰۰ نفر نیز شغل ایجاد می‌کند.

 باغدار اهل هادی‌شهر در آذربایجان شرقی رکورد تولید پسته را در کشور شکست

فرج پور در گفتگو با خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی اظهار کرد: بیشتر خوشه های پسته باغ ۲۰۰ حبه پسته دارند که خود رکورد به حساب می آید و این موفقیت حاصل پشتکار، استفاده از علم کشاورزی و تحقیق برای ارتقای هر چه بیشتر کیفیت و میزان برداشت محصول است. 

وی که بیش از ۷۰ سال سن دارد، افزود: مطالعه و تحقیق در مورد پسته کاران موفق کشور و دنیا و استفاده از تجربیات و روش های آنان از دیگر عوامل موفقیت من در افزایش برداشت پسته از باغ پسته و ثبت رکورد در تولید این محصول پربهاست. 

فرج پور با بیان اینکه ۱۵ سال است که کشاورزی می کند، ادامه داد: با برنامه و مطالعاتی که انجام دادیم در سال های آینده میزان برداشت پسته را به ۲۵ تا ۴۰ تن در هکتار افزایش خواهیم داد. 

 

این کشاورز نمونه همچنین گفت: در یک باغ سه هکتاری پسته کاری کردیم، اما با مطالعه و تحقیقی که در خصوص درختان پسته داشتیم توانستیم مدت زمان لازم برای ثمردهی این درختان را از ۶ سال به پنج سال کاهش دهیم که در شرایط طبیعی و عادی و حتی به لحاظ بررسی های علمی بعید بود. 

وی افزود: پسته ایران به لحاظ طعم بهترین در دنیا و به لحاظ اندازه نیز بزرگ است و به همین علت قیمت پسته ایرانی در دنیا بالا است و ۲۴ درصد صادرات پسته دنیا متعلق به کشورمان است. 

فرج پور تاکید کرد: صنایع تبدیلی پسته، ارزآوری این محصول را تا چندین برابر افزایش می دهد و این از نیازهای محصول پسته در کشور است. 

 

گفتنی است  امسال ۳۵۵ تن پسته در آذربایجان شرقی تولید و ۱۰۰ درصد آن به صورت تازه‌خوری مصرف می‌شود و با توجه به نوپا بودن کشت پسته در آذربایجان شرقی، تنها ۲ دهم درصد باغات پسته کشور، معادل حدود یکهزار و ۳۶ هکتار، در این استان است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید