Iranian Agriculture News Agency

کوچ پاییزی عشایر چهارمحال و بختیاری آغاز شد

مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری گفت: کوچ پاییزه عشایر مستقر در این استان به مناطق قشلاقی منطقه گرمسیری خوزستان از روز پنجشنبه آغاز شد.

کوچ پاییزی عشایر چهارمحال و بختیاری آغاز شد

یحیی حسین پور روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) در شهرکرد اظهار کرد: براساس تقویم، کوچ عشایر استان از روز ۲۰ شهریور آغاز شد و تا ۲۰ مهرماه ادامه خواهد داشت.

وی تعداد دام عشایر کوچروی استان را بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار راس دام سبک اعلام و تصریح کرد: مسیر حرکت کوچ با گذر از گردنه ' تاراز' و ایل راه‌های 'لاسوزنی' و پل 'ماربره ' به منطقه بازفت می‌رسد و عشایر با توقف چند روزه با گذر از زردکوه بختیاری وارد مناطق قشلاقی استان خوزستان خواهند شد.
 
مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری با اشاره به هماهنگی لازم مسئولان انتظامی و دستگاههای متولی برای ایجاد امنیت عشایر در زمان کوچ افزود: ماموران نیروی انتظامی با همکاری نیروهای بسیج عشایر با استقرار در مسیر کوچ، عشایر را همراهی خواهند کرد. 

حسین پور، از آمادگی کامل پلیس راهور در محورهای ارتباطی چهارمحال و بختیاری به خوزستان در زمان اجرای تقویم کوچ عشایر خبر داد و تصریح کرد: با اطلاع‌رسانی انجام شده با توجه به شیوع ویروس کرونا، بخش عمده کوچ دام با خودرو انجام خواهد شد. 

وی از تامین و انتقال آب آشامیدنی سالم با تانکر سیار به ایل راههای عشایری را از دیگر اقدامات این اداره عنوان کرد.
مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری، تولید و تامین علوفه دامی در سال زراعی جاری در مراتع مناطق ییلاقی را مطلوب ارزیابی کرد و افزود: نهاده دامی مورد نیاز عشایر در مناطق قشلاقی نیز  توسط تشکل‌ها و اتحادیه‌های عشایر خریداری و در استان خوزستان ذخیره‌سازی شده است.

به گزارش ایانا، چهارمحال و بختیاری با ۱۲۶ هزار نفر جمعیت عشایری به همراه یک میلیون و ۶۰۰ هزار راس دام سبک درون کوچ و برون کوچ، دومین استان عشایری کشور بعد از استان فارس است. 

عشایر در طول سال دو بار کوچ برون استانی دارند که در بهار از خوزستان به چهارمحال و بختیاری کوچ می‌کنند و این کوچ در پاییز برعکس می‌شود. 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید