Iranian Agriculture News Agency

افزایش سطح زیرکشت و توسعه افقی در شرایط فعلی به هیچ عنوان قابل اجرا نیست

مسئولیت سنگین سازمان نظام مهندسی کشاورزی بعنوان بازوی علمی و فنی بخش کشاورزی در تامین امنیت غذایی

نماینده مردم بستان آباد و عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی ایران، گفت: در تامین امنیت غذایی، مسئولیت سنگینی برعهده سازمان نظام مهندسی کشاورزی بعنوان بازوی علمی و فنی بخش کشاورزی استان قرار دارد.

افزایش سطح زیرکشت و توسعه افقی در شرایط فعلی به هیچ عنوان قابل اجرا نیست

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، غلامرضا نوری در جلسه مشترک شورا و کمیته های سازمان نظام مهندسی کشاورزی آذربایجان شرقی که با حضور رئیس سازمان جهادکشاورزی استان برگزار شد، ضمن عرض تبریک به حضورفتحی بابت انتخاب ایشان به عنوان رئیس نمونه سازمان در سطح کشور گفت: امام راحل (ره)، مقام معظم رهبری و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بارها و بارها بر اهمیت و جایگاه ویژه کشاورزی در راستای قطع وابستگی غذایی از بیگانگان تاکید کرده و قاطعانه خواستار تامین امنیت غذایی و خوداتکائی کشور به محصولات کشاورزی شده‌اند.

وی ادامه داد: متاسفانه در اجرا ، بخش کشاورزی مورد بی مهری قرار گرفته و کارهای زیادی در این زمینه بلاتکلیف مانده است امنیت غذایی با توجه به افزایش جمعیت و محدود بودن منابع از جمله آب و خاک یک امر مهم و اجتناب ناپذیر است.

 نوری، اظهار کرد: افزایش سطح زیرکشت و توسعه افقی در شرایط فعلی به هیچ عنوان قابل اجرا نیست، بخش کشاورزی و سازمان نظام مهندسی کشاورزی به عنوان بازوی علمی و فنی بخش کشاورزی، حلقه اتصال تحقیقات، شرکت های دانش بنیان و انتقال یافته های نوین کشاورزی به کشاورزان و بهره برداران کشاورزی استان است.

نماینده مردم بستان آباد در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اجرای قانون حفظ کاربری زمین های کشاورزی، گفت: اراضی کشاورزی محدود و کم می باشد لذا حفظ و حراست از زمین های زراعی و باغی یک ضرورت است و سازمان جهادکشاورزی و نظام مهندسی کشاورزی آذربایجان شرقی و سایر بخش ها همه باید یکصدا و هماهنگ مدافع حفاظت از اراضی زراعی و باغی باشند.

وی با تاکید براین نکته که باید در هر زمان و هر مکان برای انجام پروژه های بزرگ کشاورزی تلاش کنیم، افزود: پروژه های کلان کشاورزی از نظر اقتصاد کشاورزی هر چه قدر بزرگ تر و وسیع تر باشند قطعاً مقرون به صرفه بوده و اقتصادی تر هستند باید به سمت اجرا و عملیاتی کردن طرحهای بزرگ زراعی باغی بخش کشاورزی استان حرکت کرده و سرمایه گذاری های کلانی را در این خصوص جذب و مورد بهره برداری قرار دهیم.

نوری، ادامه داد: در دهه 40 پروژه های بزرگ کشاورزی، تجمیع اراضی زراعی و کشاورزی گسترده به حالت کشت و صنعت جزو اولویت های اصلی کشاورزی کشور بود ولی متاسفانه در سالهای اخیر این امر به دلایل مختلف مورد بی توجهی قرار گرفته است.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی ایران با بیان این موضوع که قانون ارث و موازین اسلامی در نظام مقدس جمهوری اسلامی محترم شمرده شده است، گفت: قانون ارث و موازین شرع مقدس به هیچ عنوان مانعی در برابر یکپارچه سازی اراضی کشاورزی نیست، با تشکیل شرکتهای تعاونی و سهامی هر یک از وراث می توانند ضمن جلوگیری از خرد شدن اراضی زراعی نسبت به سهم خود از منافع مشترک آن برخوردار شوند.

وی، تاکید کرد: برای مطالعات تطبیقی، مراودات بین المللی و بیمه محصولات کشاورزی قواعد کلی در مجلس شورای اسلامی وضع شده است، در حال حاضر در اجرای بسیاری از قوانین با مسائل و مشکلات مختلفی مواجه هستیم به عنوان مثال برای اجرای قانون افزایش بهره وری نیاز به چندین آئین نامه و شیوه نامه است که بیش از نیمی از آنها نگارش و تدوین نشده‌اند.

 نوری در بخش دیگری از سخنان خود در ارتباط با آمایش سرزمینی، گفت: این مبحث موضوع مهم و حائز اهمیتی است، آمایش سرزمینی تنها به بخش کشاورزی و حوزه های تخصصی مربوط نمی شود ساختار سیاسی کشور طوری ترسیم شده است که کسی به تنهایی نمی تواند از عهده انجام این کار برآید و نیاز به دیدگاه های وسیع و گسترده دارد تا نتایج آن در درازمدت حاصل شود.

نماینده مردم بستان آباد و عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی ایران با اشاره به توصیه مقام معظم رهبری در ارتباط با راه اندازی نظام پارلمانی، افزود: نظام پارلمانی می تواند بسیاری از مشکلات موجود را حل و نقاط ضعف را تا 50 درصد تقویت نماید لذا باید به سمت جریان های سیاسی شناسنامه دار و تشکیل احزاب بزرگ گام برداریم.

 نوری در بخش پایانی سخنان خود در خصوص بازنگری قوانین نظام مهندسی کشاورزی، تصریح نمود: قانون نظام مهندسی باید الزام آور و محکم باشد، قوانین قبلی تنها توصیه ای بوده و ضمانت اجرایی قاطعی نداشتند، در تلاشیم تا در مجلس شورای اسلامی قوانین بصورت الزام آور و تضمین شده تدوین و به تصویب برسند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید