Iranian Agriculture News Agency

۴۰ هزار هکتار مرتع ممیزی نشده در چهارمحال و بختیاری شناسایی شد

رییس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: ۴۰ هزار هکتار مراتع ممیزی نشده در راستای متعادل کردن نسبت مرتع به دام در این استان شناسایی شد.

۴۰ هزار هکتار مرتع ممیزی نشده در چهارمحال و بختیاری شناسایی شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری، فرامرز مردانی از آغاز اجرای طرح ممیزی در این وسعت مراتع ممیزی نشده در ۱۰ شهرستانهای استان در سال جاری خبر داد و اظهار داشت:  تعداد ۱۰ گروه برای اجرای این طرح ملی به مناطق مختلف استان اعزام شده است.

وی وسعت مراتع ممیزی شده استان را یک میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار عنوان و تاکید کرد:با پیش‌بینی انجام شده امسال افزون بر ۲۰ هزار هکتار از مراتع مشمول اجرای این طرح هدفمند و کارشناسی شده قرار خواهد گرفت.  

رییس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال وبختیاری تعداد پروانه چرای دام در مراتع استان را ۱۷ هزار و ۵۰۰ فقره اعلام کرد و گفت: ۲۳ هزارو ۵۰۰ بهره‌بردار از مراتع در استان شناسنامه‌دار شده است.

مردانی با اشاره به اینکه در مراتعی که دامدار مجاز شناسایی نشده است از نظر ورود، خروج و چرای دام هرج‌ و مرج ایجاد می‌شود، اضافه کرد: منابع‌طبیعی با شناسایی دامداران مجاز به اهداف خود که حفظ پوشش گیاهی، آب و خاک است دست‌ پیدا خواهد کرد.

مردانی، با بیان اینکه در عین حال با اجرای طرح‌های منابع‌طبیعی که با مشارکت دامداران ایجاد می‌شود، علاوه بر افزایش پوشش گیاهی طرح‌های تلفیقی مانند کشت گیاهان دارویی  و توسعه جنگل‌کاری اقتصادی اجرا می‌شود، افزود:  در استان یک میلیون و ۹۳ هزار هکتار مرتع وجود دارد .

وی با بیان اینکه علاوه‌بر بهره‌برداران مجاز که دارای پروانه چرا هستند، عده‌ای هم سالانه به صورت غیرقانونی دام خود را به مرتع می‌آورند که با شناسایی این افراد، برخورد قانونی با آن‌ها صورت می‌گیرد، گفت: در حال حاضر۲.۷ برابر ظرفیت مراتع استان دام وارد عرصه های ملی می‌شود.

رییس اداره فنی مرتع اداره‌کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری افزود: اولویت نخست اداره‌کل شناسایی دامداران و صدور پروانه چرا است و سالانه مورد بازدید قرار می‌گیرد و در صورت مشاهده تخلف برخورد جدی صورت خواهد گرفت.

 یک میلیون و ۹۰ هزار هکتار از عرصه‌های استان معادل ۶۶ درصد عرصه استان مراتع است که این مراتع دارای حساسیت خاص هستند. 

چهارمحال و بختیاری پس از فارس دومین استان عشایر نشین کشور است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید