Iranian Agriculture News Agency

پس از ۵۴ هزار هکتار گذشته و با فرمان رئیس جمهوری

امروز ۲۳ هزار هکتار دیگر به اراضی مستعد توسعه کشاورزی استان‌های مرزی کشور اضافه شد

در صورت تامین تا پایان سال ۹۹، ۵۰ هزار هکتار جدید اجرایی می‌شود

بهره برداری از ۲۳ هزار هکتار طرح توسعه منابع آب و خاک نواحی مرزی در استان‌های کرمانشاه و ایلام آغاز شد

امروز ۲۳ هزار هکتار دیگر به اراضی مستعد توسعه کشاورزی استان‌های مرزی کشور اضافه شد

 

 
 

بهره برداری از ۲۳ هزار هکتار طرح عظیم توسعه منابع آب و خاک نواحی مرزی در استان‌های کرمانشاه و ایلام با اعتباری بالغ بر ۱۷۷۳ میلیارد تومان و اشتغالزایی ۹۲۰۰ نفر توسط وزیر جهاد کشاورزی و با فرمان رئیس جمهوری از طریق ویدئوکنفرانس آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) از وزارت جهاد کشاورزی، کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی پنج شنبه 23 امرداد 99 در مراسم بهره برداری از این طرح که از شهرستان سرپل ذهاب گزارش خود را خطاب به رئیس جمهوری و ملت ارائه می‌داد، اظهار کرد:« ابتدا واجب می‌دانم، از طرف خود، کشاورزان سخت‌کوش و زحمت‌کش به ویژه کشاورزان منطقه سرپل ذهاب به محضر حضرت‌عالی و حضار محترم عرض سلام و احترام داشته باشم.»

وی خطاب به روحانی افزود: «همان طور که استحضار دارید با پیشنهاد و پیگیری مستمر جنابعالی و با عنایت و موافقت مقام معظم رهبری، عملیات اجرایی طرح توسعه آب و خاک کشور در مناطق غرب و شمال غرب کشور در سطح ۲۲۷ هزار هکتار از اراضی مستعد توسعه کشاورزی استان‌های مرزی کشور، با اعتباری معادل ۸ میلیارد دلار در سال ۱۳۹۴ توسط وزارتخانه‌های نیرو و جهاد کشاورزی آغاز شد.»

خاوازی ادامه داد: این طرح در 3 حوضه غرب کشور شامل استان‌های ایلام، کرمانشاه، کردستان و بخشی از استان آذربایجان غربی با وسعت ۱۱۲۰۰۰ هکتار و حوضه ارس در استان‌های اردبیل و آذربایجان شرقی و غربی به وسعت ۱۱۱۰۰۰ هکتار و در حوضه اترک در استان‌های گلستان و خراسان‌های رضوی، شمالی و جنوبی به وسعت ۴۲۰۰ هکتار عملیات آن در دست اجراست.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: با تلاش همکاران ما در جهاد کشاورزی استان‌ها و کشاورزان عزیز، تا پایان سال گذشته ۵۴ هزار هکتار از اراضی این طرح تحت کشت و بهره برداری قرار گرفته و امروز ۲۳ هزار هکتار دیگر در استان‌های کرمانشاه و ایلام به بهره برداری خواهد رسید که ۲۱ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی آن مربوط به استان کرمانشاه و ۱۵۰۰ هکتار از اراضی دیگر مربوط به استان ایلام است.

خاوازی اضافه کرد: با اجرای ۲۳ هزار هکتار طرح، ۱۷ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی دیم به اراضی آبی تبدیل شده که به طور متوسط ۳.۵ تا ۴ برابر افزایش عملکرد را در پی دارد و علاوه بر آن، کشاورزان می توانند 2 تا 3 کشت انجام دهند که منجر به افزایش درآمد کشاورزان خواهد شد.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: با بهره برداری از ۲۳ هزار هکتار توسعه منابع آب و خاک نواحی مرزی، ۹۲۰۰ نفر به اشتغال ایجاد خواهد شد که در بخش کشاورزی برای این طرح ۵۰۸ میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است و ۳۰۰ هزار تن افزایش عملکرد خواهیم داشت.

خاوازی یادآور شد: با احتساب ۵۴ هزار هکتار قبلی و ۲۳ هزار هکتار فعلی، ۷۷ هزار هکتار از ۲۲۷ هزار هکتار طرح توسعه منابع آب و خاک نواحی مرزی تاکنون اجرا شده است و در حال حاضر، بخش کشاورزی آمادگی دارد در صورت تامین آب از سوی وزارت نیرو، ۶ هزار هکتار دیگر هکتار از این طرح را نیز افتتاح کند.

وی تاکید کرد: در صورت تامین ۴۵۰ میلیارد تومان اعتبار، آمادگی داریم تا پایان سال ۹۹، حدود ۵۰ هزار هکتار دیگر از این طرح را به انجام برسانیم.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: تاکنون نزدیک به ۵۰۰۰ هکتار بیش از تعهدات اعلام شده برای اجرای طرح، توسط وزارت جهاد کشاورزی انجام شده است.

وی به ۸۰ هزار کیلومتر لوله گذاری با مشارکت کشاورزان اشاره کرد و افزود: لازم می‌دانم از هماهنگی و همکاری خوب وزارت نیرو و حمایت همکاران سازمان برنامه و بودجه استانداران کرمانشاه و ایلام و مشارکت بی‌دریغ جوامع محلی برای اجرا و بهره برداری و دست اندرکاران اجرای طرح در حضور جنابعالی تشکر کنم.

وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: پروژه ای که هم اکنون خدمت جنابعالی در این مکان تقدیم می شود ۱۲ هزار هکتار از ۲۳ هزار هکتار اراضی در منطقه سر پل ذهاب است در صورتی که اجازه می‌فرمائید به فرمان جنابعالی طرح افتتاح و به بهره برداری برسد.

سپس با فرمان رئیس جمهوری، بهره برداری از ۲۳ هزار هکتار طرح عظیم توسعه منابع آب و خاک نواحی مرزی در استان های کرمانشاه و ایلام آغاز شد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید