Iranian Agriculture News Agency

صادرات 417 میلیون دلاری محصولات کشاورزی از استان آذربایجان شرقی در سال 98

بانک‌ها ۱۸ درصد از منابع داخلی خود را در راستای حمایت از تولید در اختیار بخش کشاورزی قرار دهند

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی از صادرات 417 میلیون دلاری محصولات کشاورزی از استان آذربایجان شرقی در سال 98 خبر داد.

صادرات 417 میلیون دلاری محصولات کشاورزی از استان آذربایجان شرقی در سال 98

 به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، فیروز باقرزاده در جلسه کارگروه آب، کشاورزی و اقتصاد مقاومتی سازمان جهادکشاورزی، گفت: ماهیت بخش کشاورزی طوری است که مسائل و مشکلات درون و برون سازمانی اثرات مثبت و منفی خود را به مرور نشان می دهد، در واقع مشکلات بخش خود را بصورت زلزله با ریشتر بالا نمایان نمی سازد تا در یک لحظه همه چیز ویران شده باشد؛ مرور آمار و عملکردها و الزامات مربوطه می تواند بهترین شاخص ارزیابی باشد.

وی با بیان اینکه سال 1398 همراه با مسائل و مشکلات و سختی‌های خاصی برای بخش کشاورزی بوده است ادامه داد: عوارض ناشی از تحریم، مسائل مربوط به تغییرات اقلیمی، در پایان سال مشکلات ایجاد شده از بیماری کرونا اثرات سوء بر تولید و حوادثی برای بهره برداران و متولیان بخش داشته است.

باقرزاده افزود: باوجود این مشکلات با تلاش تولیدکنندگان و کارشناسان بخش کشاورزی، امنیت غذایی با مشکلات خاصی مواجه نگردیده و به یاری خداوند منان حجم صادرات محصولات کشاورزی استان نسبت به سال قبل از آن از افزایش 43 درصدی برخوردار بوده است.

وی میزان صادرات بخش کشاورزی سال ۹۷ استان را ۲۹۰ میلیون دلار و میزان صادرات ۹۸ را نیز  ۴۱۷ میلیون دلار دانست و افزود: برنامه سال جاری بخش کشاورزی استان نیز ۴۲۰ میلیون دلار است که امیدوارم با از بین رفتن بیماری منحوس کرونا بتوانیم این رقم را محقق سازیم.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی استان، گفت: بررسی، تجزیه و تحلیل عملکرد و آمار و اطلاعات نشان می‌دهد در سال‌های اخیر توسعه کشت‌های گلخانه‌ای و شهرکهای گلخانه‌ای، توسعه سیستم‌های نوین آبیاری تحت فشار و کشت‌های جایگزین از پیشرفت‌های خوبی برخوردار بوده است.

باقرزاده تاکید کرد: همکاری و همراهی تشکل‌ها با متولیان امور و تولیدکنندگان در پیشرفت و پیشبرد تکالیف و اهداف بخش کشاورزی بسیار اثرگذار بوده و است.

وی در بخش پایانی سخنان خود، گفت: نقش تسهیلات بانکی در تولید بسیار مهم است، بانک کشاورزی به عنوان بانک تخصصی بهره برداران را حمایت می نماید اما براساس قوانین سایر بانک‌ها نیز باید حدود 18 درصد از منابع داخلی خود را در راستای حمایت از تولید در اختیار بخش کشاورزی قرار دهند که براساس برنامه تدوین شده جهش تولید امید است این اتفاق صورت بگیرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید