Iranian Agriculture News Agency

توسعه کشت و تولید دانه روغنی کنجد

​مدیرزاعت سازمان جهادکشاورزی جنوب کرمان گفت: توسعه کشت و تولید دانه روغنی کنجد در سطح ۸۵۰۰ هکتار و تولید ۱۲ هزارتن در سال زراعی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ در جنوب کرمان هدف‌گذاری شده‌است.

توسعه کشت و تولید دانه روغنی کنجد
با گزارش خبرنگار ایانا در جنوب استان کرمان، فرامرز رستگاری مدیر امور زراعت سازمان بیان کرد: در راستای سیاست‌های اجرایی و برنامه‌های ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی به‌منظور افزایش تولید و ضریب خوداتکایی در محصولات اساسی و استراتژیک، توسعه کشت و تولید دانه روغنی کنجد در سطح ۸۵۰۰ هکتار و تولید ۱۲ هزارتن در سال زراعی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ هدف‌گذاری شده است.

وی افزود: برای تحقق اهداف کمی و کیفی برنامه جهش تولید، محصول کنجد در برنامه محوری تولید بنیان، با تاکید بر افزایش کمی و کیفی عملکرد قرار گرفته است.

مدیر زراعت سازمان از کشاورزان منطقه درخواست کرد: با هماهنگی کارشناسان پهنه و استفاده موثر از دانش فنی و حضور مستمر محققین معین منطقه‌ای در جهت تمرکز عملیات به‌زراعی و کاربرد آخرین توصیه‌های علمی و یافته‌های جدید نهایت تلاش را معمول دارند.

رستگاری گفت: به‌منظور مدیریت منابع آبی، بهبود تغذیه و کود آبیاری ، توسعه آبیاری تحت فشار توصیه می‌شود.

وی اضافه کرد: در جهت دسترسی کشاورزان به بذور سازگار و پربازده برنامه ارزیابی ارقام شناخته شده و مقایسه ارقام جدید طبق روال گذشته در سطح و مقیاس بیشتر توسط محققین منطقه و کمیته بذر با حفظ اولویت در دستور کار قرار گرفته است.

رستگاری عنوان کرد: برای توسعه عملیات ماشینی در فرایند برداشت با توجه به ریزش ارقام موجود در جهت تولید انبوه و تجاری سازی و ارقام پربازده در سال های اخیر در کشور و در منطقه جنوب کرمان گام‌های موثری برداشته شده که برابر سیاست‌های اجرایی تولید بذر و نشاءمورد نیاز منطقه پیش‌بینی می‌شود در سال‌های آینده این مهم محقق شود.

وی اضافه کرد: با عنایت به تاکید مقام معظم رهبری و اولویت‌های وزارت جهادکشاورزی و افزایش خوداتکایی در تولید دانه‌های روغنی به‌منظور کاهش هزینه‌های تولید، جلوگیری از خام‌فروشی و افزایش سهم کشاورزان و اقتصاد منطقه از ارزش افزوده محصول برنامه جلب و مشارکت سرمایه‌گذاران در توسعه زیرساخت‌ها و احداث کارخانجات روغن‌کشی به منظور استحصال روغن و استفاده بهینه از کنجاله و محصولات جانبی با حفظ اولویت در حال پیگیری است.

مدیر زراعت سازمان توصیه کرد: با توجه به شرایط تحریمی و محدودیت‌های تحمیلی در واردات و تغییرات قابل پیش‌بینی در بازار قیمت محصول کشاورزان منطقه  تا فصل برداشت محصول از سلف فروشی خودداری کنند.

وی عنوان کرد: برابر تقویم زراعی منطقه عملیات کاشت محصول از بیستم تیرماه در منطقه آغاز و تاپایان مرداد ماه ادامه دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید