Iranian Agriculture News Agency

استاد حوزه اقتصاد دانشگاه کردستان

نگاه به بخش کشاورزی باید بر مبنای هر روستا یک کارخانه باشد

استاد حوزه اقتصاد دانشگاه کردستان گفت: نگاه به بخش کشاورزی در عصر کنونی باید بر مبنای هر روستا یک کارخانه تولید محصول کشاورزی باشد.

نگاه به بخش کشاورزی باید بر مبنای هر روستا یک کارخانه باشد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان، حامد قادرزاده در نشست معاون اقتصادی استاندار کردستان با نخبگان اقتصادی استان، اظهار کرد: نگاهی که برای توسعه بخش کشاوزی در استان وجود دارد باید همگرایی باشد.

وی افزود: وقتی سهم اشتغال و درآمد ناخالص در بخش کشاورزی در کشوری بالا باشد نشانه توسعه نیافتگی است.

این استاد اقتصاد دانشگاه کردستان گفت: سهم درآمد ناخالص و اشتغال در بخش کشاوزی در کشورهای توسعه یافته بسیار کم است.

ارزش افزوده محصولات کشاوزی افزایش پیدا کند

وی با بیان اینکه ارزش‌افزوده محصول تولیدشده در بخش کشاوزی باید افزایش پیدا کند، گفت: جمعیت بخش کشاوزی در استان کاهش پیدا نکرده افزایش هم داشته است.

وی تصریح کرد: وقتی به توسعه بخش کشاورزی نگاه می‌کنیم نمی‌توانیم بخش کشاورزی را به عنوان محصول خام نگاه کنیم.

وی خاطرنشان کرد: نگاه به بخش کشاورزی در عصر کنونی باید بر مبنای هر روستا یک کارخانه تولید محصول کشاورزی باشد.

وی با بیان اینکه نیاز به نگرش سازی و شناسایی نگرش جدید در روستاها با توجه به توسعه فضای رسانه ای و گستردگی بعد اطلاع رسانی ها داریم، اذعان کرد: فعالیت قابل توجه برای توسعه کشاورزی از نظر عدد و رقم و کشت صورت گرفته است، اما باید واقعیت های هر منطقه را ببینیم.

وی تصریح کرد: تعداد بهره برداران در کشاورزی زیاد و این میزان روند رو به رشد را به خاطر قانون ارث دنبال می کند.

وی گفت: اگر در روستایی نمی توانیم 100 خانوار را به صورت سهام زراعی تجمیع کنیم حداقل باید روی خانوارها کار کنیم و اجازه ندهیم خانواده ها در تقسیم ارث اراضی اینگونه بی رحمانه عمل کنند.

وی اظهار کرد: رانت زمین به دلیل اینکه هرکس می خواهد خانه باغ داشته باشد موجب شده قطعات زمین کوچک و کوچکتر شود باید با اتخاذ سیاست های درست مانع این کار شد.

وی افزود: یکی از مهمترین مباحث که وجود دارد اصلاح قانون ارث، شفاف سازی و کاهش تعدد قوانین و دستورالعمل ها و رفع مشکلات اجرایی قانون جلوگیری از خرد شدن قطعات کشاورزی است.

وی تصریح کرد: چالش حقوقی، قانونی، فرهنگی و چالش های اقتصادی را ببینیم و با توجه به این چالش ها برنامه داشته باشیم.

وی عنوان کرد: 6 هزار عضو  مدرک دار در سازمان مهندس کشاورزی داریم ولی به هیچ عنوان نتوانسته ایم محلی را برای مهارت آموزی و کارآموزی مهندسی کشاورزی ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه یکی از دلایل موفقیت دانشجویان فارغ تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی این است که تمام مراکز درمانی مرکز آموزش است، اظهار کرد: در زمینه فارغ التحصیلان کشاورزی نیز نیازمند چنین مراکزی برای کارآموزی و آموزش دانشجویان فارغ تحصیل هستیم در این زمینه از ظرفیت و قدرت رسانه های باید استفاده کنیم.

وی افزود: همزمان با آموزش تئوری آموزش عملی هم به دانشجویان رشته کشاورزی باید ارائه شود این رویه ای است که در کشورهای توسعه یافته دنبال و موفقیت بالایی را هم به دنبال داشته است.

وی اذعان کرد: رشته کارشناسی ترویج در دانشگاه کردستان نداریم و دانشجویانی که در سایر رشته ها قبول نمی شوند بدون توجه به میزان نیاز به بخش کشاورزی ورود پیدا می کنند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید