معاون سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی:
رتبه نخست تدوین استانداردهای آموزشی و سنجش مهارت به جهاد کشاورزی رسید
به ازای یک درصد افزایش ارزش افزوده بخش کشاورزی، رشد اقتصادی ۱۳ درصد افزایش مییابد
معاون سازمان تحقیقات، آموزش و تریج کشاورزی ازکسب رتبه اول تدوین استانداد های آموزشی و سنجش مهارت توسط وزارت جهاد کشاورزی خبر داد و گفت: وزارت جهاد کشاورزی و موسسه آموزش و ترویج کشاورزی با تدوین 253 استاندارد آموزشی و 253 استاندارد سنجش مهارت در حوزه کشاورزی رتبه اول را در بین سایر وزارتخانه ها، دستگاه های دولتی و غیر دولتی کسب کردند.
علی اکبر مویدی معاون سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در گفتگو با خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اشاره به کسب رتبه اول تدوین استاندادهای آموزشی و سنجش مهارت توسط وزارت جهاد کشاورزی، گفت: بخش کشاورزی علاوه بر اهمیت در تأمین امنیت غذایی کشور، به دلیل نقش مهم در ایجاد فرصتهای اشتغال و کسب درآمد از جایگاه ویژه ای برخوردار است.
وی ادامه داد: افزایش بهرهوری بخش کشاورزی به میزان چشمگیری باعث افزایش بهرهوری سایر بخشها شده و به عنوان محرک توسعه اقتصادی نقش مهمی ایفا میکند.
رئیس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی یادآور شد: مطالعه دادههای اقتصادی از سال ۱۳۴۰ تا ۱۳۸۱، نشان داد به ازای یک درصد افزایش ارزش افزوده بخش کشاورزی، رشد اقتصادی به طور متوسط به میزان 13 درصد افزایش مییابد؛ همچنین به ازای یک درصد افزایش سهم سرمایهگذاری در این بخش از کل سرمایه گذاری داخلی، تولید ملی به طور متوسط 15 درصد افزایش می یابد.
وی با تاکید بر اینکه منابع انسانی کارآمد باعث افزایش سرمایه، بهرهبرداری بهینه از منابع پایه و تولید روزافزون میشود، تصریح کرد: در توسعه سرمایه انسانی بخش کشاورزی، علاوه بر بهبود و ترمیم مهارت شاغلین فعلی، توجه به تربیت نیروی انسانی ماهر مورد نیاز آینده بخش نیز ضروری است؛ به بیان دیگر توجه ناکافی به حوزه توانمندسازی نیروی انسانی فعال در تولید و کم توجهی به زمینهسازی ورود علاقمندان به این حوزه، سبب میشود تا تولیدکنندگان شاغل در بخش از دانش و مهارت کافی به منظور استفاده بهینه از منابع تولید برخوردار نبوده و بهرهوری فعالیتهای آنان کاهش یابد.
مویدی درباره ضرورت دانش و مهارت کافی در فعالیت بخش کشاورزی، گفت: باید شناخت عمیق بخش، شناخت مخاطبان و ویژگیهای آنان، بررسی پیچیدگیها و تنوع نظام های بهرهبرداری کشور، بررسی نظام های آموزشی و فرصتهای شغلی، شناسایی چالشها و فرصتهای پیشروی تولید، به کارگیری روشهای مناسب در ارتقای توانمندی بهرهبرداران و علاقمندان ورود به عرصه کشاورزی مورد توجه جدی قرار گیرد.
رییس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی در بخش دیگری از صحبتهای خود، تصریح کرد: روند فزاینده تغییرات در مناسبات بخش کشاورزی، نیاز به یادگیری مستمر و بازآموزی منابع انسانی بخش از یکسو و نظاممند کردن فرایندهای بکارگیری منابع انسانی بر مبنای شایستگی؛ استانداردسازی فعالیتها و شایستگیهای حرفهای در سطح ملی برای کمک به توسعه کشاورزی از سوی دیگر، ضرورت مهارتآموزی منابع انسانی حال و آینده را ملموس میکند.
وی با تاکید بر اینکه بهبود و ترمیم مهارت شاغلین بخش و تأمین نیروی انسانی ماهر مورد نیاز آینده، گفت: باید از مسیر آموزشهای مهارتی رسمی، غیر رسمی و همچنین تایید صلاحیت مهارتهای کسب شده، انجام شود و بدون شک ارایه خدمات آموزشی مهارت محور و تایید شایستگیهای شغلی طیف وسیعی از بهرهبرداران، روستازادگان، عشایر، دانشآموزان و دانش آموختگان رشتههای کشاورزی و همچنین سایر علاقهمندان ورورد به بخش سبب میشود با ارتقای دانش و مهارت بهرهبرداران حال حاضر و همچنین تأمین نیروی انسانی ماهر و مورد نیاز در آینده، زمینه افزایش بهره وری منابع پایه و بهبود کمی و کیفی محصولات کشاورزی فراهم شود.
معاون سازمان تحقیقات، آموزش و تریج کشاورزی با بیان اینکه پرورش نسلی کارآمد وابسته به افزایش مهارت افراد در نظام آموزشی است، اذعان کرد:استقرار یک نظام جامع مهارتی در کشور به موازات نظام علمی و آکادمیک میتواند حلقه مفقوده نظام آموزشی کشور را تکمیل کند.
مویدی یادآور شد: آنچه تا به امروز در زمینه آموزش بخش کشاورزی تدوین و اجرا شده، نتوانسته به گونهای مناسب تحول و پیشرفت را برای جامعه روستایی و عشایری کشور به دنبال داشته باشد؛ ما معتقدیم ارتقاء کمی و کیفی سطح آموزشهای مهارت محور کشاورزی به منظور جذب حداکثری جوانان و علاقمندان به فعالیت در حوزه کشاورزی یکی از وظایف اصلی وزارت جهاد کشاورزی است.
وی ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی با دارا بودن وظایف مهمی مانند تامین امنیت غذایی از یکسو و تربیت نیروی ماهر جهت نقش آفرینی در تولید غذا از سوی دیگر، می تواند در ارائه آموزشهای مهارتی نقش بیبدیلی ایفا کند.
معاون سازمان تحقیقات، آموزش و تریج کشاورزی تاکید کرد: ارائه آموزش های فنی، حرفهای و مهارتی نقش قابل ملاحظهای در پرورش نیروی کار ماهر و تربیت نیروی انسانی کارآزموده به منظور افزایش خوداشتغالی و حل معضل اشتغال دارد و راه حل مناسبی برای توسعه سرمایه انسانی و افزایش بهره وری بخش کشاورزی است.
مویدی با اشاره به اینکه برای تحقق این مهم لازم است تا نسبت به استانداردسازی گامهای اجرایی فعالیتهای آموزشی منطبق با نیاز بازارکار، تقاضای جامعه، ظرفیت های ملی و محلی اقدام عملی انجام شود، گفت: یکی از گام های اصلی در این راستا، تدوین استانداردهای آموزشی شغلی و استانداردهای سنجش مهارت توسط خبرگان بخش کشاورزی و بر اساس تجزیه و تحلیل شغل در دنیای واقعی کار است که خود مستلزم شناخت جامع، حقیقی و تجربی از وضعیت موجود مشاغل و حرف کشاورزی، آشنایی با تمامی فرایندهای موجود در یک شغل و تحلیل نیازهای آموزشی آن است.
وی ادامه داد: تدوین استانداردهای مشترک بین دستگاهی، گامی اساسی در ایجاد یک نظام آموزشی متحدالشکل و واحد است که به مخاطبان خود در هر مکان و زمان آموزش های چارچوب دار و واحدی را ارائه می دهد تا از پراکنده کاری و اعمال سلیقه در سرفصلهای آموزشی خودداری شود.
مویدی با اشاره به تفاهم نامه 3 جانبه انجام شده در سال 98 بین سازمان تات، سازمان فنی و حرفه ای و سازمان نظام مهندسی کشاورزی، گفت: مقرر شده بود استانداردهای شغلی کشاورزی توسط موسسه آموزش و ترویج کشاورزی انجام شود، در جلسه رونمایی از 1000 استاندارد شغلی و مهارتی جدید که با حضور رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی انجام شد وزارت جهاد کشاورزی و موسسه آموزش و ترویج کشاورزی خوش درخشید و با تدوین 253 استاندارد آموزشی و 253 استاندارد سنجش مهارت در حوزه کشاورزی به منظور ارائه آموزشهای مهارتی شغل محور با همکاری سازمان آموزش فنی و حرفه ای رتبه اول را در بین سایر وزارتخانه ها و دستگاه های دولتی و غیر دولتی کسب کردند.
معاون سازمان تحقیقات، آموزش و تریج کشاورزی در پایان درباره استانداردهای تدوینشده، گفت: استانداردهای آموزشی شغلی و حرفهای که با محوریت شغل طراحیشده است، با آییننامه نظام صنفی مشاغل همسو بوده و هر کد حرفه شامل چند شایستگی آموزشی است؛ در این طراحی، آموزشها با نیازهای بازار کار کاملاً منطبق بوده و استانداردهای آموزشی واحد و یکسان برای مشاغل و حرف کشاورزی در کل کشور ارائه میشود.
دیدگاه تان را بنویسید