Iranian Agriculture News Agency

تورق کارنامه 3 ماهه وزیر جهادکشاورزی

تورق کارنامه 3 ماهه وزیر جهادکشاورزی

 

 

 

مهندس محمدرضا جمشیدی- روزنامه‌نگار بخش کشاورزی

زمان به سرعت در حال سپری شدن است و امروز دیگر می‌توان کارنامه سه‌ ماهه کاظم خاوازی وزیر پرانرژی، بی‌حاشیه و آکادمیک وزارت جهادکشاورزی را بررسی کرد.
وزیری که در شرایطی خاص سکان وزارتخانه را به‌دست گرفت، وزارتخانه‌ای که حداقل برخلاف ادوار گذشته، یکسال تاریخی و سخت را سپری کرده است. از دست رفتن انتزاع، سایه فساد و شائبه بر روی عملکرد برخی مدیران، محمود حجتی وزیر پرسابقه را ناچار به استعفا کرد تا ناگزیر ثبات مدیریت در وزارت جهادکشاورزی برهم بخورد و در طول 7 ماه گذشته عباس کشاورز سرپرست با 4 ماه خدمت و کاظم خاوازی وزیر  با 3 ماه سابقه خدمت تا امروز، سکاندار بخش کشاورزی باشند.

ورود ادبیات جدید

کاظم خاوازی از روز نخستی که وزارتش را آغاز کرد، نشان داد به‌دنبال به‌کارگیری سازوبرگ و ادبیات جدیدی در بخش کشاورزی است و معمار جدید جهادکشاورزی هرچند که در عزل و نصب‌ها ادامه دهنده راه عباس کشاورز پیشکسوت خود بوده، اما در نحوه مدیریت نگاه جدیدی را وارد بخش کرده است.
به‌کارگیری واژه‌هایی نظیر «یاوران تولید»، «نظام یکپارچه اطلاعات» توجه به «زنجیره تولید» و «زنجیره ارزش» و در کنار عزم راسخ برای اجرای «الگوی کشت» از ابتدای مهرماه نشان می‌دهد خون جدیدی در راه تزریق به شریان‌های بخش کشاورزی است که در صورتی‌که خاوازی و تیم جدید و جوان‌تری که امروز در کنارش قرار دارند، بتوانند در طول مدت کوتاهی که در اختیار دارند، کشاورزی را در این ریل قرار دهند، بی‌شک کارنامه درخشانی را از خود برجای خواهند گذاشت.
نکته حایز اهمیت‌تر این‌که عملکرد خاوازی در همین سه‌ماه نخست نشان داد اهل سیاسی‌کاری نیست و بر مدیریت امور نگاه کاملاً حرفه‌ای و تخصصی دارد، حتی در نخستین نشست خبری‌اش وقتی وعده برخورد قاطعانه با فساد در بدنه وزارتخانه را داد، نحوه ادای کلماتش به دل نشست و حکایت از عزم جزم او در مقابله با این مسأله ناگوار دارد.

ورود نسل جدیدی از مدیران و بی‌ثباتی‌ در یکی دو بخش

در طول سه‌ماهه اخیر شاهد عزل و نصب‌های بسیار در بدنه مدیریتی وزارت جهادکشاورزی هستیم، انتصاب احمدعلی کیخا به سمت معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی جهادکشاورزی، اگرچه منکر توانمندی‌های شاهرخ شجری سرپرست این معاونت نبود، اما در کنار انتصاب مسعود منصور به ریاست سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور، انتصاب علی‌صفر ماکنعلی به ریاست سازمان دامپزشکی کشور  و چند انتصاب دیگر نشان داد که خاوازی به‌دنبال تزریق خون تازه در کالبد بخش کشاورزی است.
انتصاب کامبیز بازرگان به ریاست سازمان تات و امید گیلانپور به سمت معاون توسعه صنایع تبدیلی و کسب و کارهای کشاورزی و ساسان والیزاده در سمت اداره‌کننده روابط عمومی نیز در زمره عزل و نصب‌های منطقی خاوازی به‌شمار می‌رود.
هرچند انتصاب علیرضا غنی‌زاده به‌عنوان سرپرست سازمان مرکزی تعاون روستایی نیز با وجود آنکه منکر زحمات و توانمندی‌های حسین شیرزاد رییس موفق سابق این سازمان نمی‌توان شد، اما انتصاب منطقی بود، اما طولانی‌شدن زمان سرپرستی او و صادر نشدن حکم در کنار حواشی ایجاد شده در عمل بی‌ثباتی خاصی را در این بخش ایجاد کرده که شایسته است خاوازی هرچه سریع‌تر وضعیت این سازمان را مشخص کند تا بیش از این زمان سپری نشود و بخش کشاورزی از حواشی ایجاد شده آسیب نبیند.

کارنامه درخشان در ترویج و روابط عمومی

حفظ علی‌اکبر مویدی در معاونت ترویج و آموزش کشاورزی که اتفاقاً توسط وزیر فعلی جهادکشاورزی البته در منصب گذشته‌اش منصوب شده بود و برنامه هدفمندی که در این معاونت تدارک دیده شده، منجر به آغاز پخش برنامه «رویش» از رسانه ملی شد که بی‌شک کارنامه درخشانی برای بخش کشاورزی در رسانه ملی به‌شمار می‌رود و البته وعده راه‌اندازی تلویزیون اینترنتی هم بارقه‌های امیدواری را افزایش داده است.
اگرچه این برنامه برای جذاب‌تر شدن نیاز به توجه بیشتر به تشکل‌ها و اتحادیه‌ها دارد، تا از کلیشه حاکمیتی خارج شود، اما به هر حال فرصت مناسبی برای بخش کشاورزی ایجاد کرده است.
انتصاب والیزاده به‌عنوان سرپرست روابط عمومی وزارت جهادکشاورزی با کوله‌باری از تجربه و نگاه حرفه‌ای که در همین مدت کوتاه در روابط‌عمومی حاکم کرده هم از جمله انتصابات موفق خاوازی به‌شمار می‌رود، برگزاری کنفرانس خبری باشکوه برای وزیر، در کلاس نشستهای خبری ریاست‌جمهوری و برای نخستین‌بار دعوت از همه فعالان رسانه‌ای بخش کشاورزی که با ابتکار تغییر محل برگزاری میسر شد، پررنگ شدن بخش کشاورزی در بخش‌های خبری صدا و سیما، تسهیل ارتباط رسانه‌ای با مدیران وزارتخانه، فعال‌شدن در فضای مجازی و انتشار روزنگار رایانه‌ای کشور در جهادکشاورزی که به‌منظور اطلاع‌رسانی درون سازمانی در قریب به 2 هزار رایانه سازمانی قابل مشاهده است و… از جمله دستاوردهای این بخش مهم به شمار می‌رود.

گریز از حاشیه

نباید از نظر دور داشت که پاشنه آشیل نهادهای اجرایی ورود به کلوپ‌های سیاسی و یا گرفتار شدن در تله‌های سیاسی و رسانه‌ای است که از سوی حاشیه‌سازان کلید می‌خورد.
خاوازی تاکنون نشان داده است براساس همان سبقه آکادمیک و جزمی که برای کار و تلاش دارد هوشمندانه از ورود به این عرضه پرهیز کرده است تا این وزارتخانه مهم تولیدی را که با معیشت مردم سروکار دارد را از آفت سیاست به‌دور کند.
با همین نگاه، حواشی نظیر جریان واردات گندم یا معادلات حاکم بر پشت صحنه نهادها و برخی اظهارات سیاسی نمایندگان هم او را از مسیر خارج نکرده که در این میان نقش روابط‌عمومی را بسیار حایز اهمیت‌ کرده است.
البته در پاره‌ای از امور به نظر می‌رسد که قدرت بیان و جسارت بیشتر وزیر در بیان موضع می‌تواند بر توفیق او بیافزاید.

وعده‌هایی برای تحقق

وعده افزایش یک تا 4 میلیون تن بر حجم تولیدات کشاورزی برای تحقق شعار جهش تولید وظیفه دشواری است که خاوازی بر عهده گرفته است.
تسریع در تکمیل طرح‌های آبی و خاکی، اصلاح و ابلاغ الگوی کشت و تأمین نهاده‌ها، راهکارهایی برای تحقق این وعده‌هاست. البته منتقدان توصیه کرده‌اند که خاوازی خود را در حصار عددها و وعده‌ها گرفتار نکند و همه توانایی‌اش را برای تحقق برنامه‌های راهبردی که مورد اجماع همه کارشناسان است، جزم کند.

و اما سخن پایانی

تحقق افزایش تولید، توجه به کشاورزان خرد، مبارزه با رانت در همه ابعاد و صیانت از امضاهای طلایی، انجام الگوی کشت، توجه به کسب و کارهای نو و میدان دادن به تشکل‌ها و استفاده از توان مدیریتی بخش کشاورزی می‌تواند نام خاوازی را در فهرست بلند وزرای کشاورزی کشور پررنگ‌تر و او را تبدیل به سرمایه‌ای در نظام حکمرانی کشور در بخش کشاورزی کند تا سال‌ها منشأ خدمت باشد، به شرطی که او تقویم کاری‌اش را با وعده‌هایش تنظیم کند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید