Iranian Agriculture News Agency

مبارزه بیولوژیک در مزارع گوجه‌فرنگی خراسان شمالی

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت:مبارزه بیولوژیک با آفت‌ها در سطح هزار هکتار از مزارع گوجه‌فرنگی استان انجام شد.

مبارزه بیولوژیک در مزارع گوجه‌فرنگی خراسان شمالی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، محمد رضایی با بیان اینکه در روش مبارزه بیولوژیک زنبور‌های پرورش یافته در مراکز تولید زنبور در مزارع زیر کشت گوجه‌فرنگی رها می‌شوند،افزود:تاکنون۳ مرحله مبارزه در مزارع گوجه فرنگی انجام و هرمرحله نیز ۴۰۰ عدد تریکوکارت (حشره مفید) رها سازی شد.

وی با اشاره به اینکه ۵۵ درصد اعتبار دولتی و ۴۵ درصد را کشاورز باید پرداخت کند،گفت:اعتبارات محدود جوابگوی صددرصدی مبارزه بیولوژیک نیست.

رضایی گفت: از دو نوع زنبور به نام‌های تریکو گراما و براکون در این روش استفاده می‌شود که در حقیقت دشمنان طبیعی لارو‌ها و آفات محصول گوجه‌فرنگی هستند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان در ادامه با اشاره به رها سازی زنبور در ۵۵ هکتار باغ انار نیز گفت: باید تا ده مرحله برای ریشه کنی آفات در باغ‌های انار زنبور تریکوگراما رهاسازی شود.

مهندس رضایی با بیان اینکه استفاده از سموم مؤثرترین و قاطع‌ترین روش برای مبارزه با آفات است، افزود:، اما کشاورزان برای تولید محصول سالم بیشتر به استفاده از روش بیولوژیکی تمایل دارند.

وی خاطرنشان کرد:یک مرکز تولید زنبور در شهرستان مانه و سملقان زنبور‌های ویژه برای مبارزه بیولوژیک با آفات گوجه‌فرنگی تولید می‌کند و آمادگی همکاری با کشاورزان استان را دارد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان به مزرعه داران توصیه کرد برای تامین رطوبت مورد نیاز مزرعه، نصب کارت‌ها در ساعات خنک روز و قبل از آن نیز آبیاری انجام دهند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید