Iranian Agriculture News Agency

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین :

6 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان قزوین به زیر کشت گوجه فرنگی رفت

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت : در سال زراعی جاری 6054 هکتار از مزارع کشاورزی استان به کشت گوجه فرنگی اختصاص یافت .

6 هزار  هکتار از اراضی کشاورزی استان قزوین به زیر کشت گوجه فرنگی رفت

به گزارش خبرنگار ایانا در استان قزوین تورج بنیادی پیش بینی کرد :  از این سطح میزان سطح زیر کشت حدود 351 هزار  تن محصول گوجه فرنگی برداشت شود.

وی اظهار کرد: در راستای سیاست های وزارت متبوع مبنی بر مصرف بهینه آب کشاورزی و کاهش سطح زیر کشت محصولات پرآب بر، سطح ابلاغی استان در سال زراعی جاری 7250 هکتار تعیین شده و بر همین اساس امسال 6054 هکتار کشت شده است.

بنیادی تصریح کرد : این میزان سطح زیر کشت در سال زراعی جاری ؛ نسبت به سال گذشته که 7993 هکتار بوده حدود 1939 هکتار (24 درصد) کاهش یافته است.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین ؛ بالا رفتن قابل توجه هزینه‌های تولید و مقرون به صرفه نبودن قیمت خرید این محصول در سال گذشته را از جمله عوامل مؤثر در عدم تحقق کامل برنامه ابلاغی در سال زراعی جاری ذکر کرد که باعث کاهش فعالیت کشاورزان در راستای تولید این محصول شده است.

بنیادی به اهمیت اجرای سیستمهای نوین آبیاری در مزارع کشاورزی اشاره کرد و افزود :  با استفاده و به کارگیری سیستم‌های نوین آبیاری از جمله آبیاری تیپ به میزان 5229 هکتار که 86 درصد سطح کشت گوجه فرنگی استان را شامل می‌شود، استان قزوین توانسته در راستای کاهش سطح زیر کشت محصولات زراعی پرآب بر ، افزایش عملکرد در واحد سطح و همچنین کاهش مصرف آب کشاورزی در هکتار گامهای خوبی را بردارد.

وی خاطر نشان ساخت : با توجه به فعالیت کشاورزان پیشرو و با تجربه در استان در راستای کشت محصول گوجه فرنگی، پیش بینی می‌شود در سال زراعی جاری شاهد افزایش متوسط عملکرد این محصول در واحد سطح به دلیل کاربرد ارقام اصلاح شده و مراقبتهای به زراعی مؤثرتر باشیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید