Iranian Agriculture News Agency

نوروزی خبر داد:

طراحی و ساخت دستگاه کاشت مستقیم غلات آبی در خوزستان

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان از طراحی و ساخت دستگاه کاشت مستقیم غلات آبی در استان خبر داد.

طراحی و ساخت دستگاه کاشت مستقیم غلات آبی در خوزستان

به گزارش خبرنگار ایانا در خوزستان، تورج نوروزی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ضمن اعلام این خبر گفت: کاشت بدون خاک‌ورزی یا کاشت مستقیم محصولات کشاورزی از بقایای گیاهی کشت سال قبل، خصوصا غلات در راستای تحقق اهداف کشاورزی حفاظتی به دلیل مزایای فراوان آن از نظر اقتصادی و زیست محیطی در سال‌های اخیر، بومی سازی کارنده‌های کشت مستقیم غلات آبی را حائز اهمیت کرده است و  این مهم را مورد استقبال وسیع بهره‌برداران خوزستان قرار گرفته است.

وی افزود: در همین راستا مطالعات طراحی دستگاه کاشت مستقیم غلات آبی از سال ۱۳۹۷ توسط محققان مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی صفی آباد دزفول و تولید کنندگان ادوات استان با همکاری حوزه معاونت تولیدات گیاهی و اداره فناوری‌های مکانیزه سازمان جهاد کشاورزی خوزستان آغاز شد که در تیرماه ۱۳۹۹ به پایان رسید.

نوروزی در ادامه تصریح کرد: در طراحی و ساخت این دستگاه به نوع کشت محصولات عمده خوزستان که همان روش آبیاری جوی پشته می‌باشد توجه ویژه‌ای شده است و خطوط کارنده‌ای این دستگاه از الگوی جوی پشته تبعیت کرده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ضمن اشاره به ساخت این دستگاه اظهار کرد: تمامی قطعات و مواد مورد نیاز دستگاه در کارگاه‌های داخل کشور با رعایت استانداردهای موجود طراحی، ساخته و مونتاژ شده است.

نوروزی همچنین یکی از محدودیت‌های کشت مستقیم در غِلات استان را کمبود دستگاه و یا قیمت بالای آن عنوان و خاطر نشان کرد: امید است با ساخت انبوه این دستگاه در استان شاهد رونق بیشتر کشاورزی حفاظتی و بهره‌برداری مطلوب‌‌تر از اراضی کشاورزی باشیم.             

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید