Iranian Agriculture News Agency

گون بیشترین گونه گیاهی که امسال در آتش سوخت

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی با اشاره به اینکه در سال جاری ۳۲ فقره آتش سوزی در این استان اتفاق افتاده است، گفت: این تعداد آتش سوزی ها در مساحت ۱۳۴ هکتار از عرصه های منابع طبیعی این استان رخ داده است.

گون بیشترین گونه گیاهی که امسال در آتش سوخت

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، سرهنگ موسی‌الرضا حیاتی با اشاره به اینکه بیشتر آتش سوزی های اتفاق افتاده در این استان طی سال جاری در عرصه های مرتعی و نیمه جنگلی استان بوده است، اظهارکرد: متاسفانه بیشترین گونه گیاهی که طی امسال بر اثر آتش سوزی های اتفاق افتاده تبدیل به خاکستر شد، گونه گیاهی گون بود که بیشتر آن ها دارای طول عمر ۱۰ تا ۱۲ سال را داشته اند.

سرهنگ حیاتی افزود: گونه گیاهی باارزش ارش دیگر گونه های گیاهی بوده که طی امسال در آتش سوخت که فقط در آتش سوزی رخ داده در منطقه کوه بهار در شهرستان گرمه فقط ۳۸ اصله درخت ارس تبدیل به ذغال شد.

به گفته وی در آتش سوزی که در منطقه کوه بهار در شهرستان گرمه اتفاق افتاد، طبق برآوردهای اولیه رقم پنج میلیارد و ۳۱۸ میلیون تومان خسارت به منابع طبیعی وارد شد.

این مقام مسئول ادامه داد: بر اثر آتش سوزی های رخ داده طی امسال برای سه نفر پرونده قضایی نیز تشکیل شده و پرونده در حال پیگیری است.

وی در ارتباط با علت آتش سوزی های رخ داده نیز گفت: علت بیشتر آتش سوزی های رخ داده در این استان انسانی و به صورت غیرعمد بوده و علت اصلی آن ها چوپان ها بوده اند.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی توضیح داد: اشتعال پذیری پوشش گیاهی در سال جاری به علت غنی بودن آن ها نسبت به سال های قبل بالاتر بوده و بسیاری از چوپان ها و افراد بومی از این مسئله آگاهی لازم را ندارند در نتیجه با روشن کردن آتش و با وزیدن کوچکترین باد، موجب بروز آتش سوزی گسترده می شود.

وی افزود: علاوه بر آن آتش سوزی های رخ داده شده شب هنگام است و از آنجاییکه خاموش کردن آن به خاطر تاریکی هوا سخت تر است در نتیجه گستره آن افزایش می یابد.

مهندس حیاتی به کمبود اعتبارات در این حوزه اشاره کرد و افزود: اعتباراتی که به حوزه اطفاء حریق اختصاص می یابد بسیار ناچیز است و کفایت نمی کند و با این اعتبار اختصاص یافته توان خرید تجهیزات به روز وجود ندارد و مجبور هستیم با اعتبارات اختصاص یافته وسایلی همچون بیل آتش کوب را فقط می توان خرید، بیلی که متعلق به سال ۶۰ است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید