Iranian Agriculture News Agency

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین:

طرح مقایسه ارقام علوفه های کم آب بر در استان قزوین اجرا شد

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت : طرح مقایسه ارقام علوفه ای کم آب بر در استان اجرا شد.

طرح مقایسه ارقام علوفه های کم آب بر در استان قزوین اجرا شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان قزوین تورج بنیادی با اعلام این خبر افزود : در راستای حفظ و پایداری منابع آبی و جلوگیری از مصرف بی رویه آب در فصل بهار و تابستان و با توجه به مصرف بالای آب محصولات بهاره ؛ امسال در سطح 2 هکتار از اراضی کشاورزی این استان در قالب پایلوت مقایسه ارقام و مزارع الگویی انجام شد.

وی اظهار داشت: در این طرح 14 نوع محصول زراعی اعم از گیاهان علوفه ای ، نباتات صنعتی و گیاهان روغنی از جمله ذرت 2 رقم ، چغندر علوفه ای و قندی3 رقم ، آفتابگردان 2 رقم ،  سورگوم4 رقم و پنبه و کینوا هر کدام یک رقم  کاشت شده است .

وی با اشاره به اینکه ؛ یکی از مشکلاتی که اخیرا در کشور بحث امنیت غذایی را مورد چالش قرار داده کمبود منابع آبی است گفت : بخش کشاورزی یکی از مهمترین بخش های آسیب پذیر از بحران کم آبی است که بایستی چاره ای اساسی اندیشیده شود.

بنیادی هدف از اجرای این طرح را ؛ شناساندن گیاهان علوفه ای ، صنعتی ، روغنی جدید و کم آب بر به کشاورزان است.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در ادامه گفت : با توجه به برنامه های این مدیریت در ماههای آتی با برگزاری مراسم روز مزرعه و انتقال دانش فنی؛  اطلاعات به روز و جدید در خصوص این زراعتها  به کارشناسان و بهره بردارن بخش کشاورزی ارائه خواهد شد.

بنیادی  یاد آور شد : محصولات کم آب بر؛ بهره وری در کشاورزی را افزایش و همچنین با توجه به روش های نوین کاشت از جمله کشت نشایی ، کاهش هزینه ها را بدنبال خواهد داشت.

این مقام مسئول ابراز امیدواری کرد : با رشد کشت اینگونه  محصولات علوفه ای ، صنعتی و روغنی کم آب شاهد توسعه بیشتر بخش کشاورزی استان باشیم .

گفتنی است ؛ این طرح در اراضی کشاورزی شرکت کشت و صنعت هزار جلفا از توابع شهرستان آبیک اجرا شده است .

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید