Iranian Agriculture News Agency

عملیات پیشگیری از وقوع آتش سوزی در عرصه های ملی چهارمحال و بختیاری انجام شد

در ۱۰۰ هزار هکتار از عرصه‌های ملی، مناطق جدید جنگل کاری و بحرانی استان چهارمحال و بختیاری، عملیات پیشگیری از وقوع آتش سوزی انجام شد.

عملیات پیشگیری از وقوع آتش سوزی در عرصه های ملی چهارمحال و بختیاری  انجام شد

علی‌حسین امینی رئیس اداره فنی جنگل‌داری و جنگل‌کاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری در گفتگو با خبرنگار ایانا در شهرکرد گفت : امسال با صرف هزینه‌ای بالغ بر شش میلیارد ریال در مساحت حدود ۱۰۰ هزار هکتار از عرصه‌های ملی، مناطق جدید جنگل کاری و بحرانی، عملیات پیشگیری از وقوع آتش سوزی انجام شد.

وی با بیان اینکه ایجاد آتش بر به منظور کاهش خطر سرایت آتش در مناطق بحرانی انجام می‌شود افزود: عملیات‌های اجرایی شامل ایجاد ردیف‌های شخم و فاصله جهت جلوگیری از انتشار آتش و احداث ردیف‌های سنگ چینی در مناطق بحرانی برای جلوگیری از حریق انجام می‌شود.
امینی اضافه کرد: در مناطق صعب العبور که امکان انتقال ادوات و ابزار نیست، علوفه چینی به صورت نواری از جمله اقداماتی است که در راستای جلوگیری از آتش سوزی در مراتع و جنگل‌های استان انجام شده است

وی، برداشت علوفه به صورت نواری در فاصله پنج متر در مناطق ذخیره گاهی جنگلی، قرق به وسیله نیروی انسانی، به کارگیری دیده بان‌ها در مناطقی که ریسک آتش سوزی بالا است، قراردادن مخازن آب در مناطق کم آب و صعب‌العبور برای ذخیره آب و افزایش گشت و مراقبت را از دیگر برنامه‌های حفاظتی در مناطق جنگلی و مراتع استان بیان کرد.

امینی گفت: آتش سوزی در عرصه‌های ملی خسارت‌های پنهان و آشکار زیادی از جمله از بین رفتن پوشش گیاهی و کاهش تنوع زیستی و حاصل‌خیزی خاک، از بین رفتن جانوران و میکرو ارگانیسم‌های خاک و آلودگی زیست محیطی و ... دارد.

وی افزود: زمانی که یک هکتار جنگل چند میلیارد تومان ارزش اقتصادی دارد و مزیت‌های زیست محیطی آن قابل ارزش گذاری نیست هزینه کردن برای پیشگیری از آتش سوزی در حد یک یا دو میلیارد تومان در کل جنگل‌های استان رقم ناچیزی است که امید است مسئولان در توزیع اعتبارات به این باور برسند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید