Iranian Agriculture News Agency

آینده بخش کشاورزی در گرو توسعه فن آوری و کشاورزی هوشمند

فناوری‌های زیست‌شناختی، هوش مصنوعی اینترنت اشیا این تهدید را ایجاد می‌کنند که تغییرات پارادایمیک در نظامات بهره‌برداری کشاورزی و مسئله دستیابی به امنیت غذا سریع‌تر تغییر یابند.

آینده بخش کشاورزی در گرو توسعه فن آوری و کشاورزی هوشمند

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری، کشاورزی هوشمند (Smart) به روشها و تکنیک های جدید  از کاشت، داشت و برداشت محصولات کشاورزی و گیاهان مبتنی بر دانش نوین و استفاده از تکنولوژی و فرآیندهای خودکار و هوشمند اشاره دارد

نماینده سازمان جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری در بخش توسعه فن آوری وبازاریابی محصولات کشاورزی در گفتگو با خبرنگار ایانا در شهرکرد گفت: کشاورزی هوشمند شامل دو بستر سخت‌افزاری ونرم‌افزاری است که با هدف بهبود فرایندها و استفاده بهینه از منابع و افزایش راندمان بهره‌برداری از فضای موجود و زمین‌های کشاورزی به یکدیگر متصل می‌شوند.
یاسر رحیمیان افزود :این نوع کشاورزی می‌تواند نقش مهمی در امنیت غذایی، جهش تولیدات و جلوگیری از اتلاف منابع داشته باشد. از جمله راهکارهای موثر پیاده سازی کشاورزی هوشمند استفاده از زمینه ی اینترنت اشیا و پیاده‌سازی توسط آن می باشند
دکتر رحیمیان ادامه داد :در این‌مدل کشاورزی  از مجموعه ای از ابزار های دقیق و مدرن که شامل  ماهواره ها، هواپیما ها، پهپاد ها و سیستم های کنترل کننده کشاورزی  برای جمع آوری اطلاعات محیطی مزارع شامل میزان رطوبت ، وضعیت آفات و وضعیت تولیدات استفاده می شود.

وی گفت :در این روش کشاورزی ابزار های پرنده با استفاده از سنسور های مادون قرمز می توانند سلامت گیاهان را بر اساس میزان جذب نور بررسی کنند و بدین ترتیب دیدی کلی از سلامت مزرعه به دست آورده می شود‌و اطلاعات به دست آمده توسط نرم افزار های موجود طبقه بندی و پردازش شده و براساس تحلیل های سیستمی اقدامات لازم صورت میگیرد

رحیمیان با اشاره به اینکه کشاورزی هوشمند در بسترهای ارتباطی وای فای،جی‌اس‌ام، سرویس بسته امواج رادیویی طراحی و اجرا می‌شوند افزود :  با توجه به روند رو به رشد شبکه جهانی اینترنت و راهکارهای بی‌سیم و امکان قابلیت ایجاد یکپارچگی که با سایر سیستم‌ها در این زمینه وجود دارد، امکان اتصال و اجرای کشاورزی هوشمند بر اساس اینترنت اشیا میسر می باشد.

وی اضافه کرد : از جمله کاربردهای کشاورزی هوشمند می توان به  مدیریت مزارع و اراضی کشاورزی، باغات و گلخانه ها و فضاهای سبز شهری اشاره کرد.

رحیمیان تصریح کرد :کشاورزی هوشمند سبب دقیق تر شدن روند کشت محصولات زراعی، افزایش کیفیت محصول تولیدی ، کاهش ریسک پذیری ، افزایش بهینه از نهاده ها  و صرفه جویی در مکانو زمان میگردد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید