Iranian Agriculture News Agency

برگزاری کلاس آموزشی نوغانداری برای اولین بار در شهرستان بناب

مدیر جهادکشاورزی شهرستان بناب از برگزاری کلاس آموزشی نوغانداران برای اولین بار در این شهرستان خبر داد.

برگزاری کلاس آموزشی نوغانداری برای اولین بار در شهرستان بناب

 به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، روح الله خیری ضمن بیان این مطلب افزود: نوغانداری در صورت ایجاد زنجیره تعاملی مناسب بین این حرفه و بخشهای مرتبط صنعت و بازرگانی در کشور می توان زمینه اشتغال و چرخه مالی چشمگیری را فراهم کرد.

وی، اضافه کرد: حرفه نوغانداری در ایران تنها به فعالیت پرورش کرم ابریشم توت اطلاق می شود که کشاورز نوغاندار طی مدت حدوداً دو ماه از زمان تحویل تخم نوغان؛ نسبت به نگهداری تخم نوغان، تفریخ یا خروج لاروها از تخم و تغذیه آنها با برگ توت، برداشت و در نهایت عرضه محصول پیله به بازار اقدام می کند.

خیری، ادامه داد: با توجه به محدود بودن زمان حیات حشره کرم ابریشم در یک نسل و لزوم ایجاد محیطی با شرایط تغذیه ای، دمایی، رطوبتی، نوری، تهویه ای مناسب و عاری از عوامل بیماریزا جهت حصول نتیجه مطلوب از سوی نوغاندار؛ تسلط، مدیریت، دانش و آگاهی نوغاندار در موفقیت او نقش اساسی دارد.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان بناب اظهار کرد: بنابراین در این راستا و با هدف توانمندسازی اقتصادی اعضا و ارکان صندوق های خرد زنان و علاقمندان در این زمینه و همچنین تشویق و ترغیب زنان روستایی به پرورش کرم ابریشم در راستای کمک به معیشت خانوارهای روستایی، استقلال مالی زنان و کمک به کشاورزی پایدار، اداره ترویج با همکاری واحد امور دام مدیریت جهادکشاورزی شهرستان بناب برای اولین بار اقدام به برگزاری کارگاه آموزشی پرورش کرم ابریشم کرد.

وی گفت: در این کارگاه که با حضور حداکثری بانوان همراه بود،  رئوف کارشناس مدیریت امور طیور و زنبورعسل استان در خصوص اهمیت نوغانداری، بهره اقتصادی محصول و چگونگی پرداختن به این حرفه را بصورت عملی با کمک اسلاید و فیلم های آموزشی برای علاقمندان توضیح و به کلیه سوالات حاضرین پاسخ داد.

شایان ذکر است در پایان پهلوانی رئیس اداره بهبود تولیدات دامی و گیاهی مدیریت از بانوان خواست در صورت علاقمندی به پرورش کرم ابریشم اعلام نیاز فرمایند تا بموقع نسبت به تامین تخم نوغان اقدام شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید