Iranian Agriculture News Agency

در گفتگو با ایانا :

اجرای سالانه ۸۰ پروژه پژوهشی در بخش کشاورزی چهارمحال و بختیاری

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری گفت: این مرکز سالیانه حدود ۸۰ پروژه در زمینه‌های مختلف در دست اجرا دارد، که تعدادی از آنها خاتمه پیدا می‌کند.

اجرای سالانه ۸۰ پروژه پژوهشی در بخش کشاورزی چهارمحال و بختیاری

حسن جهانبازی در گفت و گو با خبرنگار ایانا در شهرکرد با بیان اینکه اولویت این مرکز انجام پروژه‌های تحقیقاتی به منظور افزایش بهره‌وری در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی است، اظهار داشت: این افزایش بهره‌وری با مصرف کمتر آب و نهاده‌ها مانند کود و سموم به افزایش تولید منجر می‌شود.

وی، با اشاره به اینکه ثبت و گواهی بذر و نهال نیز در این مرکز انجام می‌شود، افزود: بذر گواهی‌شده با عملکرد خوب در حوزه غلات و حبوبات و همچنین نهال برای کاشت باغ در اختیار متقاضیان قرار داده می‌شود.

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری بیان کرد: پس از پایان کار تحقیقاتی روی ارقام جدید بذر و نهال، تولید و تکثیر آنها با مشارکت بخش خصوصی و زیر نظر مرکز تحقیقات کشاورزی در اراضی ایستگاه‌های تحقیقاتی این مرکز انجام می‌شود.

جهانبازی با تاکید بر نظارت این مرکز روی فرآیند تولید و تکثیر بذر و نهال به منظور اطمینان از سلامت و کیفیت مناسب آنها، تصریح کرد: پس از این مراحل بذر و نهال تولیدی برای توزیع بین کشاورزان در اختیار شرکت‌های توزیع‌کننده قرار داده می‌شود.

وی تولید ارقام جدید بادام را یکی از طرح‌های امیدوارکننده این مرکز برشمرد و خاطرنشان کرد: برای این کار ارقام رایج و ارقامی که در استان کشت می‌شود با توجه به صفات مطلوب آنها برای رسیدن به پایه‌هایی با بیشترین صفات خوب و تولید محصول بازارپسند با یکدیگر تلفیق می‌شوند.

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری سرمازدگی و حساسیت به برخی آفات و بیماری‌ها را از جمله مشکلات بادام در استان عنوان و بیان کرد: محققان این مرکز با کار تلفیقی از طریق گرده‌افشانی مصنوعی از پایه‌های مختلف، سعی در تولید و معرفی ارقام جدید بادام در آینده نزدیک دارند.

جهانبازی با بیان اینکه اعتبارات این مرکز بدون شک اعتبار مورد نیاز نیست، ادامه داد: تحقیق و پژوهش یک نوع سرمایه‌گذاری است هر چه سرمایه‌گذاری بیشتری در این زمینه انجام شود توان پاسخگویی به مشکلات نیز افزایش می‌یابد.

وی تاکید کرد: پروژه‌ها و طرح‌های تحقیقاتی این مرکز با مشارکت ۳۳ نفر عضو هیات علمی و محقق آن انجام می‌شود.

به گزارش ایانا، سالانه بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی در استان تولید می‌شود که این استان در برخی از محصولات از جمله بادام و ماهی سردآبی رتبه نخست کشور را دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید