Iranian Agriculture News Agency

توسعه باغات گیلاس با ارقام پایه رویشی سبب بهبود کمی و کیفی این محصول می‌شود

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: توسعه باغات گیلاس با ارقام پایه رویشی سبب بهبود کمی و کیفی این محصول می‌شود.

توسعه باغات گیلاس با ارقام پایه رویشی سبب بهبود کمی و کیفی این محصول می‌شود

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، محمدعلی شریکیان گفت: در این راستا باغات الگویی گیلاس پایه رویشی در این استان احداث شده و به منظور تولید نهال پایه رویشی گیلاس در استان در سنوات گذشته  2500 اصله پایه های کشت بافتی گزیلا 6 وماکزیما برای نهالستان ها تامین شده است.

و خاطرنشان کرد: بهره برداران دربرنامه جایگزینی باغات درجه 3 و احداث باغات جدید گیلاس ضمن بررسی شرایط اقلیمی، آب و خاک، استفاده از نهال شناسه دار ارقام تجاری و کاشت ارقام گرده زا متناسب با رقم کشت شده ،استفاده مطلوب از کود های آلی،شیمیایی و بیولوژیکی براساس آنالیز خاک ،وکاربرد روش های نوین آبیاری را مد نظر قرار داده و با کارشناسان باغبانی مشورت کنند.

شریکیان سطح کشت باغات گیلاس استان را 1344هکتار ذکر کرد و گفت از این میزان 1139 هکتار آن بارده بوده ومیزان تولید باغات بارده 6786 تن است.

وی گفت: شهرستان های اسفراین و بجنورد، بیشترین سطوح کشت و تولید این میوه نوبرانه را در استان دارند و دره بازخانه، دهستان بدرانلو، روستای رئین شهرستان بجنورد و روستای رویین اسفراین بهترین نقاط تولید گیلاس در استان می باشند.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: اکثر روستاهای واقع در نقاط کوهستانی که دارای اراضی شیبدار با منبع آبی مطمئن هستند بسیار مستعد برای  پرورش و تولید محصول گیلاس بوده و بهره برداران می توانند با مشاوره کارشناسان جهاد کشاورزی نسبت به احداث باغات جدید اقدام کنند.

شریکیان افزود: برداشت گیلاس در استان خراسان شمالی بسته به نوع ارقام متفاوت است و معمولا از اوایل خردادماه آغاز و تا اواسط تیرماه ادامه دارد و ارقام مورد کاشت شامل گیلاس تکدانه مشهد، گیلاس شیشه ای، گیلاس دم بلند فرانسه، دم کوتاه فرانسه با پایه های بذری است و تولید سال جاری 5300 تن پیش‌بینی می‌شود.

وی گفت: گیلاس یکی از مهمترین میوه های مناطق کوهستانی است که دارای مواد مغذی فراوان، خواص آنتی اکسیدانی بالا و منابع سرشار کلسیم، پتاسیم، منیزیم است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید