Iranian Agriculture News Agency

کشت بادام زمینی در ۳۰۰۰ هکتار از اراضی زراعی گیلان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان از کشت بادام زمینی در سه هزار هکتار از اراضی زراعی توسط بادام کاران استان خبر داد.

کشت بادام زمینی در ۳۰۰۰ هکتار از اراضی زراعی گیلان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان گیلان، «درجانی» با تبریک دومین روز از هفته جهاد کشاورزی که به نام «کشاورزی،سرمایه های انسانی، تشکل های کشاورزی» نامگذاری شده است، گفت: توجه و تقویت به قابلیت های بخش کشاورزی می تواند به صورت فزاینده ای رونق تولید، امنیت غذایی،اشتغال، ثروت و رفاه عمومی را در پی داشته باشد.

وی با اعلام این خبر کشت بادام زمینی در سه هزار هکتار از اراضی زراعی توسط بادام کاران استان، گفت: پیش بینی می شود که بادام کاران گیلانی امسال بیش از ۱۱ هزار تن محصول به ارزش اقتصادی بالغ بر ۳۰۰۰ میلیارد ریال برداشت کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه شهرستان آستانه اشرفیه دارای جایگاه ویژه ای در تولید بادام زمینی در کشور است، تصریح کرد: گرچه این شهرستان مرکز اصلی داد و ستد و تجارت این محصول است اما علاوه بر آستانه اشرفیه، در شهرستان های رشت، تالش، رودبار و بندر انزلی نیز این محصول کشت می شود

درجانی اذعان کرد: بیش از پنج هزار خانوار در زمینه تولید و بهره برداری این محصول فعالیت داشته و ۸ کارخانه و ۲۰۰ کارگاه سنتی در زمینه فرآوری این محصول در استان فعال هستند.

وی در ادامه با توجه به اهمیت بذر در توسعه کمی و کیفی بادام زمینی، گفت: در سنوات گذشته تعدادی از ارقام و لاینهای مختلف وارد کشور و استان شده و اقدامات اولیه و بررسی سازگاری آنها در استان توسط مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان انجام شده است.

درجانی اضافه کرد: همچنین در مرحله معرفی رقم برای تولید بذر گواهی شده و نیز معرفی شرکت خصوصی در تولید بذر گواهی شده برای اخذ مجوز از موسسه ثبت و گواهی و کنترل بذر  اقداماتی انجام گرفته است که شرکت مذکور علاوه بر آن در دو سال گذشته نیز بذور مرغوب تولید و بین زارعین توزیع کرده است.

وی همچنین خاطر نشان کرد: پروژه های تحقیقاتی در خصوص روش های کشت، تغذیه بادام زمینی و بررسی وضعیت کشت مخلوط آن با سایر محصولات زراعی توسط مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی انجام و نتایج آن به بهره برداران منتقل شده است.

درجانی محصول بادام زمینی را به دلیل داشتن چربی های غیر اشباع و  پروتئین بالا، کاهش دهنده خطر بیماری های قلبی، سرطان و آلزایمر عنوان کرد و ادامه داد: این محصول علاوه بر مصرف خوراکی و آجیلی در تهیه روغن بادام زمینی، کره بادام زمینی، علوفه و مصارف صنعتی نیز دارای کاربرد است.

گفتنی است،  هفته جهاد کشاورزی ۲۱ لغایت ۲۷خرداد می باشد و امسال این هفته با شعار «جهاد کشاورزی، جهش تولید، امنیت غذایی» نامگذاری شده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید