Iranian Agriculture News Agency

مدیر جهاد کشاورزی قائم شهر خبر داد

ساخت نخستین نهالستان مدرن تولید توت نوغان کشور در قائم شهر

مدیر جهاد کشاورزی قائم شهر از ساخت نخستین نهالستان مدرن تولید توت نوغان کشور در این شهرستان خبر داد.

ساخت نخستین نهالستان مدرن تولید توت نوغان کشور در قائم شهر

به گزارش خبرنگار ایانا در مازندران، مجید جعفری گفت: با تلاش یکی از تولیدکنندگان شهرستان قائم شهر و احداث نخستین نهالستان مدرن تولید توت کشور، گام نوینی در تولید نهال‌های اصلاح شده توت برداشته شد.

وی با بیان اینکه برگ توت، غذای اصلی کرم ابریشم را تشکیل می‌دهد، افزود: این نوغاندار با دریافت مجوز رسمی از موسسه ثبت و گواهی بذر و نهال کشور و نیز بهره گیری از سیستم نوین (mist) یا فضای بسته مرطوب، ۸۰۰ هزار قلمه نهال اصلاح شده توت را با تراکم کشت بالا تولید و تکثیر کرد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قائم شهر با اشاره به افزایش بهره وری تولید نهالستان مدرن توت نوغان، عملکرد و تکثیر قلمه توت در هر مترمربع به روش سنتی را ۲۰ اصله و در روش مدرن ۹۰۰ تا ۱۰۰۰ اصله قلمه اعلام کرد.

وی نبودن بیماری‌ها به دلیل قرنطینه بودن بستر رویش و اتصال نداشتن ریشه نهال توت با زمین و ریشه زایی سریع و کامل را از مزیت‌های نهالستان مدرن توت نوغان برشمرد و تصریح کرد: بر اساس توصیه جهاد کشاورزی مازندران و سازمان نوغانداری کشور دو نوع نهال اصلاح شده "کن موجی و شین ایچی نویسه" با صدور گواهی بهداشت کشت شده است.

جعفری بستر سازی نهالستان با پودر سنگ پرلیت، کاشت قلمه، ریشه زایی، بیدار شدن جوانه‌ها و نیز انتقال قلمه‌ها و نهال‌های تکثیر شده به بستر ایزوله گلدان‌های پلاستیکی خاک را فرآیند رشد نهال توت نوغان در روش نوین نام برد که پس از رشد نهایی به نوغانداران عرضه می‌شود.

وی با اشاره به اشتغالزایی مستقیم برای ۳ نفر و فصلی برای ۲۰۰ نفر در این نهالستان، گفت: یک هزار و ۲۰۰ بهره بردار نوغاندار مازندرانی به کار پرورش کرم ابریشم مشغول بوده و امسال با توزیع ۳ هزار و ۱۵۰ جعبه تخم نوغان، بیش از ۱۰۰ تن پیله‌تر ابریشم استحصال و وارد بازار مصرف خواهد شد.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید