Iranian Agriculture News Agency

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان آبیک

تب کریمه کنگو در کمین شهروندان آبیکی

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان آبیک گفت: تب خونریزی دهنده کریمه - کنگو در کمین شهروندان آبیکی است.

تب کریمه کنگو در کمین شهروندان آبیکی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان قزوین، مرتضی یعقوبی افزود: تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یک بیماری حاد تب دار و خونریزی دهنده در انسان است که بیشتر از طریق گزش کنه ناقل بیماری و یا تماس با خون یا ترشحات لاشه دام آلوده منتقل می‌شود.

وی اظهار داشت : دام آلوده به ویروس تب خونریزی دهنده کریمه کنگو هیچ علامت خاصی ندارد، از این رو ضروری است که ذبح دام‌ها در کشتارگاه‌های مجاز انجام شده و لاشه دام زمان لازم را در سردخانه برای غیر فعال شدن عامل احتمالی بیماری طی کند.

یعقوبی با اشاره به اینکه کشتار دام در اماکن غیرمجاز، عاملی برای انتقال بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است گفت: عامل بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو با گزش کنه‌ای به نام هیالوما به عنوان میزبان واسط از دامی به دام دیگر انتقال می‌یابد و یا انسان بطور مستقیم توسط گزش کنه‌ی آلوده به ویروس، به بیماری مبتلا می‌شود که سمپاشی اماکن دامی و بدن دام زنده موجب از بین رفتن انگل‌های خارجی بدن دام از جمله کنه‌ها می‌گردد که با قطع زنجیره این بیماری کنترل می‌شود.

وی تصریح کرد: در راستای پیشگیری از این بیماری که با فرارسیدن تابستان و گرم شدن هوا انتشار پیدا می‌کند، اداره دامپزشکی با کشتار غیر مجاز دام برخورد می‌کند تا با رعایت اصول بهداشتی، تب کریمه -کنگو کنترل شود.

یعقوبی در پایان به عموم مردم توصیه کرد: گوشت مورد نیاز خود را از واحدهای تحت نظارت دامپزشکی تهیه کرده و در هنگام خرید به مهر اداره دامپزشکی و لیبل و تاریخ تولید و انقضا توجه کنند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید