Iranian Agriculture News Agency

قاسمی نژاد عنوان کرد:

رعایت برنامه الگوی کشت و تابستانی پربار برای کشاورزان خوزستانی

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان از تبیین برنامه الگوی کشت تابستانه در سطحی معادل 436 هزار هکتار از اراضی استان خبر داد.

رعایت برنامه الگوی کشت و تابستانی پربار برای کشاورزان خوزستانی

به گزارش خبرنگار ایانا در خوزستان، محمد قاسمی‌نژاد معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ضمن اعلام این خبر گفت: برنامه الگوی کشت تابستانه خوزستان در سطحی معادل 436 هزار هکتار از اراضی که شامل  276 هزار هکتار محصولات فصلی شامل برنج، ذرت، حبوبات، دانه‌های روغنی، سبزی و صیفی و علوفه و همچنین حدود 160 هزار هکتار شامل محصولات دائمی باغات، نخیلات، نیشکر و علوفه است.

وی ضمن اشاره به نیاز آبی این محصولات افزود: کشت این محصولات با نیاز آبی حدود 8.1 میلیارد متر مکعب و با برآورد 4.2 میلیون تن محصولات زراعی فصلی و ارزش اقتصادی حدود 100 هزار میلیارد ریال است که در حال تهیه زمین و خزانه است.

قاسمی‌نژاد در ادامه تصریح کرد: در این راستا مجموعا 120 هزار تن کودهای ازته، فسفاته، پتاسه و کودهای شیمیایی و بذرهای مورد نیاز ذرت، دانه های روغنی، حبوبات، علوفه، سبزی و صیفی و همینطور سموم آفت کش و علف کش و تسهیلات بانکی از منابع دولتی و بخش خصوصی تدارک و برنامه ریزی شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان همچنین گفت: این برنامه کشت در سطح 27 شهرستان و 90 دهستان و زیر نظر کارشناسان و محققین استان به اجرا در خواهد آمد.

وی خاطر نشان کرد: در این راستا رعایت اصول به‌زراعی در جهت افزایش عملکرد، کاهش هزینه‌ها و صرفه‌جویی در مصرف آب، حفظ محیط زیست و منابع آبی و خاکی استان محور فعالیت کارشناسان اجرا و تحقیقات در سطح سازمان، شهرستان ها و دهستانها است.

قاسمی‌نژاد ضمن اشاره به لزوم صرفه‌جویی در مصرف آب در کشت‌های تابستانه بیان کرد: از جمله این موارد می‌توان به خشکه کاری، اجرای رژیم آبیاری در کشت برنج که باعث صرفه جویی 40 درصدی در مصرف آب می شود همچنین استفاده از ارقام میان رس به جای ارقام دیررس و آرایش کشت در ذرت که باعث 25 تا 30 درصد کاهش مصرف آب می شود اشاره کرد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ضمن تاکید بر مدیریت تاریخ کشت اظهار کرد: مدیریت تغذیه، مدیریت مصرف آب، مدیریت عوامل زیان‌رسان و خاک‌ورزی حفاظتی در جهت ارتقاء تولید کلیه محصولات و پایداری تولید رعایت شده است.

وی یادآور شد: در حال حاضر ناوگان ماشین‌های کشاورزی و ادوات دنباله بند تخصصی در حال سرویس و آماده‎سازی هستند تا در کوتاهترین زمان و بهترین کیفیت عملیات کاشت و داشت را انجام دهند.

قاسمی‌نژاد در خاتمه گفت: امیدواریم تا قبل از این عملیات و آغاز کشت تابستانه مشکل تامین سوخت از سوی شرکت پخش فرآورده‌های نفتی کشور حل شده و به استان ابلاغ شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید