Iranian Agriculture News Agency

همدان از استان‌های برتر در سرمایه گذاری ایجاد سردخانه

مدیر صنایع تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: استان همدان جز استان‌های برتر در زمینه سرمایه گذاری برای ایجاد سردخانه و ذخیره سازی محصولات کشاورزی در کشور است.

همدان از استان‌های برتر در سرمایه گذاری ایجاد سردخانه

به گزارش خبرنگار ایانا در همدان ،حسن محمدی در جمع خبرنگاران افزود: یکی از محصولات مهم و استراتژیک در استان همدان سیب زمینی است به طوری که از چهار و نیم میلیون تن محصول تولیدی کشاورزی در استان همدان حدود یک میلیون تن را سیب زمینی شامل می‌شود.

وی افزود: پیش از این محصول سیب زمینی در انبارهای غیر استاندارد نگهداری می‌شد و بخش عمده‌ای از سیب زمینی کیفیت خود را از دست می‌داد و حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد سیب زمینی به صورت ضایعات از چرخه خارج می‌شد.

وی با بیان اینکه با این روند نهاده‌هایی مانند کود، انرژی و مواردی از این قبیل به صورت ضایعات از چرخه تولید خارج می‌شد و توان نیروی انسانی نیز از بین می‌رفت، گفت: طی ۷-۸ سال گذشته برنامه‌ریزی‌ها به سمتی رفت تا ضایعات سیب زمینی به کمتر از ۱۰ درصد و حتی در حد ممکن به کمتر از ۵ درصد برسد.

محمدی با بیان اینکه تا پایان سال گذشته ۵۷ واحد سردخانه مختص محصول سیب زمینی با ظرفیت ۱۴۶ هزار و ۳۵۰ تن در استان همدان ایجاد شده است، گفت: این واحدها برای ۵۷۶ نفر اشتغال مستقیم به همراه داشته است.

محمدی سرمایه گذاری صورت گرفته برای راه اندازی این واحدها را ۲۹۳ میلیارد تومان عنوان کرد و با بیان اینکه این واحدها در راستای کاهش ضایعات سیب زمینی از ۲۵ درصد به کمتر از ۵ درصد فعال شده است، گفت: تمامی واحدها پروانه بهره برداری دریافت کرده‌اند.

محمدی افزود: پیش از این ۹ واحد سردخانه با ظرفیت ۳۷ هزار و ۶۶۰ تن و اشتغالزایی برای ۱۱۲ نفر در این بخش فعال بود که این واحدها مجوز فعالیت خود را از سازمان صنعت، معدن دریافت کرده‌اند و برای راه اندازی آنها ۲۷۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری صورت گرفته است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید