Iranian Agriculture News Agency

قاسمی‌نژاد خبر داد:

اعطای 16 میلیارد تومان یارانه به شرکت‌های تولید بذر در خوزستان

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: تا کنون 16 میلیارد تومان یارانه از سوی دولت برای تولید بذر به شرکت‌های تولید بذر اختصاص یافته که در حال تامین 5 میلیارد تومان دیگر نیز هستیم.

اعطای 16 میلیارد تومان یارانه به شرکت‌های تولید بذر در خوزستان

به گزارش خبرنگار ایانا در خوزستان، محمد قاسمی‌نژاد معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در جلسه کمیته فنی بذر با بیان این مطلب که اصلاح بذور ابزاری در راستای انتقال تکنولوژی نوین برای تولید محصول است گفت: بذر اصلاح شده به صورت مستقیم و غیر مستقیم در عملکرد گندم موثر بوده که ۱۷ درصد بدون واسطه نهاده‌های تولید و 18 درصد با استفاده بهتر از نهاده‌ها عملکرد گندم افزوده خواهد شد.

وی افزود: تاکنون ۱۶ میلیارد تومان یارانه از سوی دولت برای تولید بذر پرداخت شده که ۵ میلیارد تومان دیگر در حال تامین است و در اختیار شرکت‌های تولید بذر قرار می‌گیرد .

قاسمی‌نژاد در ادامه با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد گندم مصرفی استان چمران ۲ و مهرگان است اظهار داشت: در سال گذشته بیماری‌های مختلف به خصوص زنگ زرد گندم در اکثر نقاط استان مشاهده شد و در همین راستا در ۲۳۵ هزار هکتار از مزارع عملیات سمپاشی انجام شد بنابراین استفاده از ارقام جدید که مقاوم‌تر هستند لازم است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ادامه داد: با اجرای طرح گندم بنیان در استان ارقام مقاومی در پلاتفرم‌ها مشاهده گردید که تکثیر و جایگزین ارقام فعلی خواهند شد، همچنین 26 رقم توسط مرکز تحقیقات استان آمادگی جایگزینی ارقام فعلی را دارند که هرچه سریعتر این ارقام باید نامگذاری و معرفی شوند.

وی به تنوع اقلیمی در استان اشاره و اضافه کرد: با توجه و متناسب با تقویم زراعی می‌توان از ارقام جدید در کشت استفاده نمود.

قاسمی‌نژاد تصریح نمود: امسال گندم دوروم استان متقاضیان زیادی داشت به طوریکه این متقاضیان خواستار این نوع گندم با قیمت بالاتر از قیمت مصوب بودند.

وی استفاده از ارقام گندم آبی در مناطق دیم را از دیگر مشکلات عنوان کرد و افزود: با توجه به ناپایداری وضعیت آبی استان استفاده از این ارقام تاثیر منفی بر محصول خواهد داشت بنابراین ارقام دیم باید توسعه یابد که در همین راستا مرکز تحقیقات صفی آباد آمادگی تأمین هسته‌های بذری را دارد.

قاسمی نژاد در پایان با بیان این مطلب که بذر گندم استان باید بر میزان 45 هزار تن تثبیت شود گفت: با توجه به کیفیت بالای بذر گندم نان استان نیازی به ورود بذر از دیگر استان‌ها نیست.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید