Iranian Agriculture News Agency

بودجه شهرستان دماوند در حوزه عشایر نیازمند افزایش است

سرپرست فرمانداری شهرستان دماوند گفت: با توجه به اینکه شهرستان دماوند در دشت لار میزبان عشایر دیگر شهرستان های استان تهران است، لذا درخواست اختصاص بودجه‌ای مضاعف را برای شهرستان دماوند داریم تا خدمت‌رسانی بهتری به عشایر داشته و زیرساخت های لازم را فراهم کنیم.

بودجه شهرستان دماوند در حوزه عشایر نیازمند افزایش است

به گزارش ایانا در استان تهران، مهدی حیدری در نشست بررسی مشکلات امور عشایر شهرستان‌های دماوند و فیروزکوه که با حضور مسئولان استانی و دو شهرستان در سالن اجتماعات فرمانداری دماوند برگزار شد، اظهار داشت: با توجه به میزبانی شهرستان دماوند در دشت لار از دیگر شهرستان‌های استان تهران همچون ورامین، پاکدشت و همچنین شهرستان گرمسار در استان سمنان و در صورت عدم افزایش بودجه و استفاده از بودجه صندوق ارزش افزوده این شهرستان عدالت در توزیع بودجه نخواهیم داشت و نقاط مدنظر به‌منظور توسعه در شهرستان با مشکل مواجه می‌شود.

این مقام مسئول یکی از موضوعات مهم در حوزه عشایر را تغییر مسیر قدیمی عشایردانست و گفت: این مهم باید مورد بررسی قرار گیرد تا عشایر دیگر از داخل شهر عبور نکنند؛ زیرا زیرساخت‌های ایجاد شده توسط شهرداری‌ها و شرایطی که در حوزه شهرنشینی رخ داده، سبب ایجاد معضلاتی هم برای عشایر و هم برای مردم داشته باشد.

حیدری گفت: ساماندهی وضعیت مراتع یکی از موضوعات حائز اهمیت بوده که باید منابع طبیعی به صورت جدی به این موضوع ورود کرده و ساماندهی را انجام دهد تا شرایط لازم به منظور بهره‌وری لازم برای عشایر و دامداران وجود داشته باشد.

سرپرست فرمانداری شهرستان دماوند با بیان اینکه تعادل در برداشت و بهره‌برداری از مراتع از دیگر نکات مهم و مورد توجه است، تصریح کرد: در برخی نقاط با استفاده بیش از حد باعث آسیب رساندن به مراتب شده و بعضی نقاط دیگر عدم استفاده از مراتع سبب آتش سوزی می‌شود.

وی ادامه داد: ایجاد تعادل در بهره‌برداری از مراتع باید در دستور کار منابع طبیعی و امور عشایری قرار گیرد و ورود منابع طبیعی به این موضوع نیازمند برنامه‌ریزی جدی است که باید در آینده نزدیک این کار آغاز شود.

مجید خدا بخش، مدیر امور عشایر شهرستان دماوند نیز اظهار داشت: در شهرستان دماوند ۲۵۰ خانوار عشایر به صورت دائم سکونت دارند و همچنین حدود ۲۷۰ خانوار عشایر مهمان نیز از شهرستان‌های پاکدشت، ورامین، قرچک، شهر ری و استان سمنان وارد منطقه می‌شوند.

وی ادامه داد: اعتبارات دریافتی امور عشایر دماوند در سال گذشته از محل ارزش افزوده ۴۸۵ میلیون تومان و از محل صندوق توسعه ملی به منظور انتقال آب ۲ میلیارد تومان بود.

این مقام مسئول افزود: هم اکنون سه پروژه خط انتقال در حال اجرا بوده و تاکنون ۴۰‌ درصد پروژه محقق شده است و تا پایان خرداد ماه نیز به اتمام خواهد رسید.

خدابخش با بیان اینکه در سال جاری فصل ییلاق با چند روز تاخیر آغاز خواهد شد و همزمان با آغاز این فصل عملیات ترمیم و مرمت راه‌های عشایری نیز انجام می شود، گفت: یکی‌ از مهم‌ترین مشکلاتی که امور عشایر با آن مواجه است از بین رفتن ایل راه‌ها به دلیل جاده سازی و ساخت و سازهای متعدد در این مسیر است.

مسئول امور عشایر شهرستان دماوند ادامه داد: با توجه به شرایط فعلی تمام دستورالعمل‌های ابلاغی ستاد ملی مبارزه با کرونا در زمینه کوچ اجرا شده است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید