Iranian Agriculture News Agency

عملیات گیاه‌پزشکی در یک هزار هکتار از جنگل‌های کردستان آغاز شد

مدیر روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: آفات برگ‌خوار و جوانه‌خوار بلوط از مهمترین عوامل تخریب طبیعی در جنگل‌های حوزه زاگرس به شمار می‌رود که به منظور مقابله با آن، عملیات گیاه‌پزشکی در یک هزار هکتار از جنگل‌های استان آغاز شده است.

عملیات گیاه‌پزشکی در یک هزار هکتار از جنگل‌های کردستان آغاز شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان، پیمان فتاحی با بیان اینکه این آفات در صورت عدم کنترل و اقدام به موقع، به درختان بلوط خسارت وارد خواهد کرد،  افزود: این عملیات از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی و طرح ملی صیانت از جنگل‌های زاگرس با استفاده از محلول بیولوژیک BT انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه ۴۰۰ هکتار از جنگل‌های زیرپوشش این طرح مربوط به مریوان است، اظهار داشت: عملیات گیاه‌پزشکی با عنوان پایش پیش‌آگاهی کنترل و مبارزه با آفات و امراض جنگلی در یکهزار هکتار از جنگل‌های استان آغاز شده‌ است.

فتاحی تاکید کرد: آفت جوانه‌خوار هرساله با احتساب تغییرات دما همزمان با جوانه‌زنی درختان بلوط در اوایل فروردین ماه با تغذیه از جوانه‌ها و برگ‌های درخت بلوط  باعث تضعیف و آسیب پذیری درخت می‌شود.

مدیر روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان یادآور شد: در عملیات مبارزه از محلول بیولوژیک BT مبارزه انجام می‌شود و بسته به درجه حرارت و شرایط اقلیمی تا اواخر اردیبهشت ادامه دارد.

وی اضافه کرد:  عملیات محلول‌پاشی با محلول بیولوژیکی BT که پودر قابل‌حل در آب است، بر اساس مقدار معین مصرفی سالیانه استفاده می‌شود اما امسال به دلیل بحرانی بودن به ‌جای نیم از  ٧٥٠ گرم در هکتار استفاده شد.

مسوول روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گفت: عملیات کنترل بصورت مکانیکی با حذف سر شاخه‌های آلوده به کلنی لاروهای آفت برگ‌خوار در فصل تابستان و عملیات کنترل مکانیکی علیه بیماری نیمه انگلی لورانتوس با حذف شاخه‌های آلوده به لورانتوس و جمع‌آوری و سوزاندن آنها در خارج از جنگل در فصل پاییز انجام می‌شود.

فتاحی اضافه کرد: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان در راستای اهداف و وظایف سازمانی و در جهت مبارزه با آفات و بیماری‌های جنگلی اقدام به پایش ۲۲۰ هزار هکتار از جنگل‌های استان کرد که بر اساس نتایج و گزارشات محدوده یک هزار هکتاری آلوده به آفت در مناطق جنگلی شهرستان‌های استان مورد شناسایی و مبارزه بیولوژیک در دستور کار قرار گرفت.

وی با اشاره به نقش حفاظتی جنگل‌های زاگرس افزود: بارش سالیانه معادل دو برابر بارندگی متوسط کشور، ریزش ۳۰ درصد از کل نزولات کشور در این منطقه و تامین ۴۰ درصد از آب کشور از ویژگی های عمده جنگل‌های زاگرس است.

فتاحی تاکید کرد: زاگرس از لحاظ حفاظت از منابع پایه آب و خاک مهمترین و راهبردی ترین منطقه کشور به شمار می ‌آید که لزوم حفاظت از منابع طبیعی آن باید یکی از دغدغه های اصلی مردم و مسئولان باشد.

مسوول روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان از مردم  و همیاران و دوستداران طبیعت جوامع و بهره برداران محلی خواست ضمن مشارکت فعال در حفاظت از منابع طبیعی به عنوان بزرگترین سرمایه ملی گزارشات تخریب و تصرف اراضی منابع طبیعی، قطع چوب ودرختان جنگلی حمل مقطوعات چوبی غیر مجاز و آتش سوزی را به سامانه شبانه روزی ۱۵۰۴ یگان حفاظت منابع طبیعی اطلاع دهند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید