Iranian Agriculture News Agency

سال گذشته 506 دستگاه تراکتور و ادوات کشاورزی در خراسان شمالی خریداری شد

رییس اداره فناوری‌های نوین سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: سال گذشته 506 دستگاه تراکتور و ادوات کشاورزی در خراسان شمالی خریداری شد.

سال گذشته 506 دستگاه تراکتور و ادوات کشاورزی در خراسان شمالی خریداری شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، سیدمجید بهشتی گفت: با خرید این میزان دستگاه تراکتور و ادوات کشاورزی ۳۱۰ میلیارد ریال تسهیلات در حوزه مکانیزاسیون جذب این استان شد.

وی گفت: از این ادوات ۲۰۱ دستگاه تراکتور، پنج دستگاه کمباین و ۳۰۰ دستگاه سایر ماشین های کشاورزی بوده است.

سیدمجید بهشتی با بیان اینکه با این میزان تسهیلات ضریب مکانیزاسیون کشاورزی استان ۹ صدم اسب بخار در هکتار افزایش یافت، افزود: تسهیلات مکانیزاسیون در سال گذشته نسبت به سال ۹۷، هشت درصد رشد داشت.

وی گفت: ضریب مکانیزاسیون استان در ابتدای سال ۹۲ تنها ۱.۲ اسب بخار بود که اکنون به ۱.۸۹ اسب بخار رسیده است و از این نظر با میانگین کشور برابر هستیم.

بهشتی اظهار کرد: خراسان شمالی بیش از ۶۰ هزار دستگاه ادوات و ماشین‌آلات در بخش های مختلف کشاورزی دارد که حدود ۵۰ درصد این ناوگان فرسوده است.

وی افزود: از مجموع ماشین آلات بخش کشاورزی ۱۳ هزار و ۷۰۰ دستگاه تراکتور و هزار و ۸۰۰ دستگاه کمباین است.

بهشتی اظهار کرد:  از سال ۹۲ خط اعتباری ویژه ای برای خرید ادوات و ماشین آلات بخش کشاورزی اختصاص یافته است، اما طرح ویژه ای برای خارج کردن ناوگان فرسوده و اسقاط آن از بخش کشاورزی وجود ندارد.

رییس اداره فناوری‌های نوین سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه ناوگان فرسوده بخش کشاورزی باید اسقاط و از رده خارج شود، افزود: هنوز برخی ادوات و ماشین آلات بخش کشاورزی با عمری بالای ۲۰ از چرخه فعالیت خارج نشده اند و بخشی از سوخت مصرفی این حوزه، باوجود نداشتن کاربری مفید، به این دستگاه ها اختصاص می یابد.

بهشتی افزود: به طور متوسط برای هر ۳۰ هکتار زمین یک تراکتور و برای هر ۸۵۰ هکتار غله یک دستگاه کمباین در استان وجود دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید