Iranian Agriculture News Agency

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری:

انجام واکسیناسیون دام‌های سبک و سنگین علیه بیماری تب برفکی

واکسیناسیون دام‌های سبک و سنگین علیه بیماری تب برفکی در چهارمحال و بختیاری در فاز‌های مختلف انجام می‌شود.

انجام واکسیناسیون دام‌های سبک و سنگین علیه بیماری تب برفکی

به گزارش خبرنگار ایانا چهارمحال و بختیاری،حسین صالحی معاون سلامت اداره کل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری گفت: سویه‌های مخلتف ویروس عامل بیماری تب برفکی و دوره ایمنی کوتاه مدت پس از واکسیناسیون، مقابله با این بیماری را پیچیده‌تر کرده است.

او افزود: هرچند وجود سویه‌های مخلتف ویروس عامل بیماری تب برفکی و دوره ایمنی کوتاه مدت پس از واکسیناسیون، مقابله با این بیماری را پیچیده‌تر کرده، اما واکسیناسیون دام‌های سبک و سنگین علیه بیماری تب برفکی در فاز‌های مختلف انجام می‌شود.

صالحی اضافه کرد: ویروس عامل بیماری تب برفکی سویه‌های متفاوتی داشته که واکسن‌های تولیدی یا وارداتی بر اساس سویه‌های شناسایی شده در کشور هستند و در جمعیت دام سبک (گوسفند و بز) و سنگین (گاو و گوساله) مورد استفاده قرار می‌گیرند.

او توصیه کرد: با توجه به محدود بودن مدت ایمنی زایی واکسن تب برفکی در دام‌های واکسینه، واکسن مناسب برای گونه دام، هر چهار ماه یکبار مورد استفاده قرار گیرد تا بتواند سطح ایمنی مطلوب را در جمعیت دامی به وجود آورد چرا که پس از طی این مدت سطح ایمنی بدن دام کاهش یافته و به بیماری حساس می‌شود.

صالحی گفت: واکسیناسیون دام‌های سنتی و صنعتی استان با همکاری بخش دولتی و غیر دولتی از اواخر پارسال (اسفند ماه ۱۳۹۸) آغاز شده و در مراحل پایانی خود قرار دارد.

او افزود: واکسیناسیون دام‌های سنتی با توجه به تأمین اعتبارات محدود از محل اعتبارات استانی، به صورت رایگان انجام شده، اما در واحد‌های صنعتی واکسن‌های بهادار مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید