Iranian Agriculture News Agency

افزایش تولید محصول کشاورزی با زنبورهای بامبل بی

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بوشهر گفت: با رهاسازی زنبورهای گرده افشان بامبل بی در گلخانه این شهرستان، تولید محصول گوجه فرنگی تا 30 درصد افزایش یافت.

افزایش تولید محصول کشاورزی با زنبورهای بامبل بی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان بوشهر، کبری توکلی افزود: زنبورها به‌عنوان مهمترین جانوران گرده افشان میلیون‌ها سال قبل از انسان اقدام به گرده افشانی گیاهان مختلف کرده و از اصلی‌ترین مسبب‌های تنوع زیستی به شمار می‌روند. زنبورهای عسل مدت‌های زیادی است که در کنار تولید عسل از سوی کشاورزان به هدف کمک به گرده افشانی در باغها و مزارع مورد استفاده قرارمی گیرند. اما ایده اهلی سازی زنبورهای بامبل ازسال 1912 میلادی مطرح شد و پس از تلاش های بسیار توسط دانشمندان مختلف دردهه 1970 به حقیقت پیوست. زنبورهای بامبل خصوصیات منحصربه فردی دارندکه آنهارا از زنبورهای عسل و سایر گرده افشان ها متمایزکرده و باعث شد برای گرده افشانی درگلخانه ها از آنها استفاده شود.

توکلی اظهار کرد: خصوصیاتی همچون فعالیت در دماهای پایین تر و بالاتر از محدوده فعالیت زنبورهای عسل، ادامه فعالیت در هوای ابری و بادی، خشونت کمتر ، حساسیت کمتر نسبت به جابجایی کندو، عدم داشتن سیستم ارتباطی مانند زنبورهای عسل که منجر به یافتن گل‌های گیاهان هرز با شهد بیشتر می شود و همچنین بزرگتر بودن جثه که باعث افزایش قابلیت گرده افشانی می شود از وجوه تمایز زنبورهای بامبل نسبت به زنبورهای عسل هستند.

وی گفت: از خصوصیات دیگری که گرده افشانی با زنبورهای بامبل بی را سودمندتر می سازد این است که زنبورهای بامبل فقط گلهایی را که به رسیدگی فیزیولوژیک رسیده و بوی خاصی از خود ترشح می کنند، بازدید می کنند. این درحالی است که درزمان گرده افشانی دستی همه گلها در یک مرحله رشدی نبوده و ممکن است به رسیدگی فیزیولوژیک نرسیده باشند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید