Iranian Agriculture News Agency

در جلسه مدیران ارشد وزارت جهاد کشاورزی مطرح شد:

تخصیص 26 درصد از تسهیلات 150 میلیون یورویی آبیاری تحت‌فشار

معاون امور آب‌وخاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: ۱۵۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی تسهیلات برای این بخش در نظر گرفته‌شده بود که با پیگیری‌های انجام‌شده توسط این معاونت، ۲۶ درصد از آن دریافت شده است.

تخصیص 26 درصد از تسهیلات 150 میلیون یورویی آبیاری تحت‌فشار

به گزارش خبرنگار ایانا، علی‌مراد اکبری معاون امور آب‌وخاک وزارت جهاد کشاورزی در نشست مدیران ارشد این وزارت و رؤسای سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌ها که به‌صورت ویدئو کنفرانس در سالن نعمتی جم برگزار شد، اظهار کرد: در بخش آب‌وخاک، ۵۳۰ میلیارد تومان برای آبیاری تحت‌فشار ردیف عمومی بودجه در نظر گرفته‌شده بود که به خاطر سیلاب‌های سال جاری، کل آن توسط سازمان برنامه‌وبودجه حذف شد.

وی افزود: ۱۵۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی تسهیلات برای این بخش در نظر گرفته‌شده بود که با پیگیری‌های انجام‌شده توسط این معاونت، ۲۶ درصد از آن دریافت شده است.

اکبری ادامه داد: 67.5 میلیون یورو دیگر هم اختصاص‌یافته که پیگیری‌های لازم در این زمینه انجام‌شده و به‌محض تخصیص، این تسهیلات به استان‌ها ارسال خواهد شد.

معاون امور آب‌وخاک وزارت جهاد کشاورزی در رابطه با تسهیلات در نظر گرفته‌شده برای طرح شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی غرب و شمال غرب کشور خاطرنشان کرد: ۹۰۰ میلیارد تومان برای طرح شبکه‌های آبیاری فرعی و زهکشی غرب و شمال غرب کشور در نظر گرفته‌شده که خواهش ما این است که وزارتخانه در این زمینه پیگیری کند تا این مبلغ زودتر تخصیص داده شود.

در ادامه این نشست، روح‌الله خدارحمی مدیرعامل بانک کشاورزی اظهار کرد: مشکل تأمین یارانه «بند الف» تبصره ۱۸، سراسری بوده و حوزه‌های بسیاری را شامل می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر برای تبصره 18، حدود ۱۴۰ میلیارد تومان از طریق بانک کشاورزی تأمین‌شده اما بیشتر از آن اجازه تخصیص نداریم.

خدا رحمی در رابطه با تخصیص اعتبار برای خسارات سیل گفت: مقرر بود بانک کشاورزی ۹۰۰ میلیارد تومان تخصیص اعتبار در زمینهٔ خسارات سیل داشته باشد که هنوز هم آمادگی پرداخت آن را داریم.

در این نشست، حسن عباسی معروفان مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور  خاطرنشان کرد: در بحث ذرت با دستور سرپرست وزارت جهاد کشاورزی و معاونت امور دام این محموله را به استان‌ها تحویل دادیم و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

وی افزود: کشتی‌های بخش خصوصی بر روی دریا هستند و ما پیگیر تخصیص ارز برای این کشتی‌ها هستیم تا ذرت‌های آن آزاد شود.

معروفان در رابطه با سامانه بازارگاه عنوان کرد: در زمینهٔ توزیع جو و کنجاله سویا در بازارگاه مشکلی وجود ندارد و همچنین توانایی تحویل این کالاها را خارج از سامانه بازارگاه هم داریم.

وی در رابطه با خرید غیر تهاتری مرغ خاطرنشان کرد: ۹۶۰ میلیارد ریال در رابطه با خرید مرغ غیر تهاتری طلبکار بودیم که در مرحله اداری برداشت این پول هستیم، در رابطه با گوشت قرمز هم بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های آن نوشته‌شده است.

در ادامه این نشست، مرتضی رضایی معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی گفت: تنها ۳۰ درصد از مرغداری‌ها و دامداری‌ها در سامانه بازارگاه ثبت‌نام کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه استان‌هایی که در رابطه با جذب شیر مشکل‌دارند باید حجم مشکل خود را اعلام کنند، اذعان کرد: با اعلام استان‌ها، خرید تضمینی شیر برای شیر خشک را از طریق تعاون روستایی آغاز خواهیم کرد.

در این نشست، مهدی کاظم نژاد، معاون توسعه صنایع تبدیلی و کسب‌وکارهای کشاورزی اظهار کرد: بحث بازارگاه توسط قانون مبارزه با قاچاق کالا اجباری اعلام‌ شده است تمام واردکنندگان خوراک دام و دامداران باید در این سامانه ثبت نام کنند. 

وی افزود: صنایع تبدیلی و تکمیلی همچنان زیر نظر وزارت جهاد کشاورزی است و باید به آن پرداخته شود، بنابراین استان‌ها باید به آن توجه کنند.

کاظم نژاد یادآوری کرد: با وجود ویروس کرونا، استان‌های مرزی باید مرزها را به صورت مداوم رصد کنند تا مشکلی پیش نیاید.

در ادامه این نشست، جواد وفابخش سرپرست معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: بذر پنبه از منابع داخلی تهیه‌شده است و برای بذور وارداتی آن‌هم ارز تخصیص داده‌شده است.

وی افزود: در رابطه با بذر ذرت هم همین اقدامات انجام‌شده و در حال حاضر کسری آن تأمین‌شده است.

حمید رسولی مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در رابطه با توزیع کود اوره عنوان کرد: علیرغم ۹۸ روز عدم تحویل کود اوره توسط پتروشیمی‌ها و همچنین تخصیص تنها 2.5 درصد یارانه مورد نیاز، ۹۰ درصد کود اوره مورد نیاز استان‌ها تحویل داده‌شده است.

وی افزود: روزانه ۱۰ هزار تن کود اوره از پتروشیمی تحویل گرفته می‌شود و در استان‌ها توزیع می‌شود.

رسولی خاطرنشان کرد: در رابطه با کود نیترات آمونیوم هم این کود تهیه‌شده و قرارداد اول ما، ۳۰ هزار تن است و مقررشده در صورت نیاز به استان‌ها ارسال شود که تاکنون به استان‌های فارس، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، همدان، تهران و لرستان ارسال‌شده است.

شاهرخ شجری سرپرست معاونت برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی نیز در ادامه این نشست خاطرنشان کرد: در رابطه با تعامل فرا بخشی، طبق دستور سرپرست وزارت جهاد کشاورزی این کار انجام خواهد شد تا منافع بخش تأمین شود، در رابطه با حدود مجوزها و برون‌سپاری خدمات تصدی‌گری به تشکل‌ها و بخش خصوصی هم تلاش‌های صورت گرفته است که امیدواریم اجرایی می‌شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید