Iranian Agriculture News Agency

اهمیت منابع طبیعی و پروژه های مشارکتی را برای روستائیان و عشایر تبیین کنیم

جلسه ستاد بزرگداشت هفته منابع طبیعی با حضور رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ، مدیرکل منابع طبیعی استان ، مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه درسازمان و کارشناسان منابع طبیعی ، روز ۲۹ بهمن ماه در اتاق جلسات برگزار شد.

اهمیت منابع طبیعی و پروژه های مشارکتی را برای روستائیان و عشایر تبیین کنیم

به گزارش خبرنگار ایانا در خراسان رضوی در این جلسه ابتدا مدیرکل منابع طبیع استان گزارشی را در خصوص عملکرد این اداره کل ارائه کرد.  

علیرضا صحرایی اظهار کرد: در سال گذشته 200 طرح آبخیز داری در اقصی نقاط استان اجراشده  که سبب افزایش دبی بین 5 تا 12 لیتر در قناتهای پایین دست شده است. وی از اجرای 80 پروژه منابع طبیعی با مشارکت مردم خبر داد.   

 مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه درسازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز در این جلسه گفت:چرخه زندگی و معیشت مردم وابسته به منابع طبیعی است، اگر ما طبیعتی باقی نگذاریم و زمین و کوه را از بین ببریم چگونه نشاط و خرمی و حیات بشر را تامین کنیم.

حجت السلام احمدی پناه افزود: فساد فی الارض فقط فساد اقتصادی نیست در بحث منابع طبیعی جلوگیری از فساد مهمتر است ،  با  آلوده کردن  هوا ، آب وزمین نیز باید برخورد صورت گیرد  و یا اگر محصولی سبب مریض شدن انسانها شود،  تولید کننده آن مقصر و مسئول است.

وی تاکید کرد: حفظ نهال و مرتع از کاشت آن مهمتر است ، ما باید این روحیه را در مردم ایجاد د  کرده و حس دوستی با طبیعت را در جامعه زنده کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز در این جلسه گفت:  در حوزه منابع طبیعی باید آموزش و ترویج را توسعه دهیم و برای تبدیل فرهنگ منابع طبیعی به معارف باید عناصر آن را مشخص کرده و و در این راستا معارف عمومی را در رابطه با جامع هدف که همانا روستاییان و عشایر هستند ، تهیه کنیم .

محمد رضا اورانی افزود: باید در هفته منابع طبیعی 165 دهستان انتخاب شده و رئیس ، معاون یا کارشناس منابع طبیعی بعد از نماز مغرب و عشا  اهمیت منابع طبیعی و اجرای پروژه های مشارکتی  برای مردم و روستائیان بیان کنند ، در مناطق عشایری نیز همین برنامه اجراشود.

وی ادامه داد: حفاظت از منابع طبیعی باید مردم پایه باشد و برای موفقیت در این کار باید سوء تفاهم میان مردم و منابع طبیعی را برطرف کرده  وبه خواستهای درست مردمی توجه  کنیم .

وی خاطر نشان کرد: آبخیز داری جایی است که ما می توانیم در دل مردم وارد شویم و مرتع و جنگل را احیا کنیم ، پروژه های آبخیزداری را در هفته منابع طبیعی افتتاح کنیم و در افتتاحیه ها اعضای شوراهای اسلامی ، دهیاری ها و کشاورزان را دعوت کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به اهمیت توسعه فضای کسب و کار و ایجاد انگیزه برای سرمایه گذاریهای مردمی ، بر تسریع پاسخ  (استعلامها از منابع طبیعی) تاکید کرد.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید