Iranian Agriculture News Agency

48 هکتار تاکستان به روش نوین داربستی در خراسان شمالی اصلاح شد

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: طی چهار سال اخیر اصلاح و تربیت باغات انگور به روش نوین داربستی باغات انگور به روش نوین داربستی در سطح 48 هکتار در استان ایجاد شده که کانون مناسب یادگیری و آموزش بهره برداران است.

48 هکتار تاکستان به روش نوین داربستی در خراسان شمالی اصلاح شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، محمدعلی شریکیان گفت: طبیعت بوته مو بالا رونده است ودر مناطق اصلی رویش این گیاه در جنگل از سایر درختان به عنوان قیم استفاده کرده و محصول بیشتری تولید می کند و اگر بوته های مو در سال نو نهالی به قیم بسته نشود قادر به حفظ خود نیستند و تولید آ نها برای چندین سال کمتر خواهد شد.

وی افزود: بدین ترتیب در مناطق مستعد با تربیت باغات انگور به روش نوین داربستی تولید کمی و کیفی محصول به علت افزایش نفوذ نور در تاج ،افزایش گل انگیزی در جوانه های ابتدایی ،کاهش شیوع آفات و بیماری ها ،تسهیل در عملیات مکانیزاسیون و ایجاد تهویه افزایش چشمگیری می یابد.

وی خاطرنشان کرد: کشت و پرورش انگور در استان خراسان شمالی سابقه ای دیرینه دارد و شرایط اقلیمی مناسب، سازگاری ارقام، کاربردهای متنوع در تهیه انواع غذاها و شیرینی های سنتی، قابلیت فرآوری و صادرات این محصول و نقش موثر آن در معیشت و اشتغال  از جمله عوامل توسعه کشت و تولید این محصول در استان است.

شریکیان گفت: با وجود این که بیشترین سطح کشت و میزان تولید محصولات باغی استان به محصول  انگور  اختصاص دارد اما میزان عملکرد در واحد سطح و کیفیت محصول تولیدی در اغلب مناطق از حد مطلوب کمتر است لذا تاکداران عزیز با کاربرد روش های نوین و رعایت اصول فنی قادر به افزایش تولید خواهند بود و بر این اساس هزینه تمام شده محصول کاهش یافته و سود بیشتری عاید باغدار می‌شود.

 وی گفت: روش تربیت انگور در استان عمدتا به صورت خزنده و پاچراغی می باشد که سبب افزایش هزینه های کارگری،کاهش عمر اقتصادی نهال،کاهش کمیت و کیفیت محصول بدلیل عدم نفوذ نور کافی در تاج ،کاهش کیفیت محصول در صورت وقوع بارندگی های آخر فصل در زمان برداشت می شود.

وی خاطرنشان کرد: در سال جاری 25 طرح با سطح 28.5 هکتار جهت دریافت تسهیلات از محل کمک های فنی و اعتباری به بانک عامل معرفی شده اند .

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید