Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال وبختیاری

۱۲ درصد از روان‌آب‌های چهارمحال و بختیاری کنترل شد

عملیات‌های آبخیزداری درچهارمحال و بختیاری ۱۲ درصد روان‌آب‌های استان را کنترل و مهار کرد.

 ۱۲ درصد از روان‌آب‌های چهارمحال و بختیاری کنترل شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری، مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گفت: آبخیزداری در احیای سفره‌های زیرزمینی ، کنترل روان آب‌ها و تقویت پوشش گیاهی و جلوگیری از فرسایش خاک، نقش حیاتی دارد.  

محمدی‌مقدم گفت: با اجرای این طرح‌ها حدود ۱۳ میلیون مترمکعب آب در استان ذخیره‌سازی و بیش از ۵ میلیون مترمکعب رسوب نیز جلوگیری شده است.

محمدی‌مقدم افزود: حجم مخازن سدها وسازه‌های آبخیزداری در استان ۱۸ میلیون مترمکعب است.

 به گفته وی، چهارمحال وبختیاری یک میلیون و ۶۵۰ هزار هکتار وسعت دارد که سرچشمه ۳ رودخانه کارون، زاینده‌رود و بخشی از دز است.

وی افزود: ۸۵ درصد عرصه استان در حوضه کارون، کمتر از ۱۱ درصد در حوزه زاینده رود و ۴ درصد در حوزه دز قرار دارد.

محمدی مقدم گفت: این سه حوضه در استان به ۲۰۰ زیرحوضه آبخیز تقسیم می‌شود، که مطالعات تفصیلی و اجرای عملیات آبخیزداری برای ۶۵۰ هزار هکتار از عرصه استان تهیه شده است.

وی افزود:تاکنون ۲ هزار و ۵۰۰ سازه آبخیزداری در استان ساخته شده ، که ۱۰۰ سازه از این تعداد سازه خاکی است.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گفت: براساس مطالعات انجام شده در سال‌های اخیر سازه‌های آبخیزداری در استان در ارتفاع بلند احداث نمی‌شود و حداکثر ارتفاع سازه احداثی در استان ۶ متر است.

وی با اشاره به اختصاص اعتبار از محل صندوق توسعه ملی از پارسال به استان در راستای اجرای طرح‌های آبخیزداری افزود:اجرای عملیات مکانیکی و بیومکانیکی آبخیزداری از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی در استان ۸۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

محمدی افزود: پارسال ۲۰۰میلیارد ریال اعتبار از محل صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح‌های آبخیزداری استان پیش‌بینی شده بود، که ۱۵۰ میلیاردریال این میزان تخصیص داده شد.

وی گفت: امسال هم برای استان ۴۰۰میلیارد ریال مصوب شد که تاکنون ۱۲۰ میلیارد ریال تخصیص داده شده است و ۸۰ میلیارد ریال نیز تا پایان ماه جاری تخصیص داده می‌شود.

در استان چهارمحال وبختیاری با ۱.۶ میلیون هکتار وسعت ۴۵ حوضه آبخیز وجود دارد که اجرای طرح‌های آبخیزداری مکانیکی و بیولوژیک و بیومکانیک در استان باید به صورت تلفیقی اجرا شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید